כל סוף הוא התחלה…

שינוי קריירה

נתחיל מהסוף, זה השבוע האחרון שלי ב – Zend (למרות שכבר לפני שנה נרכשנו על ידי Rogue Wave, הבית נשאר ב – Zend). אחרי ½10 (עשר וחצי!) שנים, ארבעה תפקידים, לא מעט מנהלים, אלפי שורות קוד, מאות שרתים, אין סוף כנסים ובעיקר עשרות רבות של חברים מדהימים לעבודה, החלטתי לצאת לדרך חדשה ולעשות שינוי קריירה (בקטנה).

עשור – איפה מתחילים?

גם זאת קריירהאני מכיר את Zend הרבה לפני שהתחלתי לעבוד בה. עוד בימי בבילון העליזים (לפני שבבילון הפכה לחברת Spam), כשבחרנו ב – PHP לבניית הפלטפורמה שלנו, השתמשתי במוצרי Zend על מנת לבנות ולהריץ את המערכות שלנו. כלקוח, יצא לי להיפגש כמה וכמה פעמים עם החברה של Zend מרמת גן.

ואז אי שם ב – 2006, אחרי שכבר עזבתי את בבילון על מנת להתמקד בשידורי המונדיאל מגרמניה (כן, זה עם זידאן נוגח במטראצי בגמר – איטליה מנצחת בפנדלים), קיבלתי טלפון מ – Zend לגבי משרת ניהול צוות ה – eBiz של החברה. מדובר על צוות של מספר מפתחים האחראי על כל תשתית האינטרנט של Zend ומפוזר בין ישראל לארצות הברית. למי שפיתח ב – PHP באותם ימים, Zend היא ה – Mothership של התחום וכך, בתחילת אוגוסט 2006, הצטרפתי לצוות. לרגע לא חשבתי שזאת הולכת להיות החלטה שתשפיע על 10 שנות חיי הבאות.

ניהול צוות ה – eBiz היה רק ההתחלה. אחרי שנה בתפקיד, אני מצרף לרשימת התחומים שאני אחראי עליהם, את ה – IT של כל החברה. בונה צוות מאפס, עושה קצת (הרבה) סדר בתשתית ה – Quick & Dirty שנבנתה בחברה בשנים הראשונות ומתחיל תהליך ארוך, בו אנחנו מעבירים את רוב מערכות התפעול של החברה (ERP, CRM, email) לענן, הרבה לפני שקראו לו ככה.

The Cloud Era

ואז הגיעה 2009 ואנחנו התחלנו לחשוב ברצינות מה המשמעות של Cloud Computing, לחברה שמתחת ללוגו שלה מופיע המשפט The PHP Company.

רק על מנת לעשות סדר, תנו לי להזכיר לכם מה היה ב – 2009:

  • היה את AWS שחגגו שלוש שנים והיו ה – IaaS הכמעט יחיד בשוק (Azure רק הוקם וכלל Windows בלבד) ולגוגל הייתה התחלה של Google Apps Engine שהיה PaaS.
  • חברה בשם VMWare שלטה בשוק הוירטואליזציה, הרבה לפני שקראו לזה Private Cloud.
  • בכירי תעשיית המחשוב בעולם עלו על כל במה אפשרית ואמרו ש – Public Cloud זאת טעות שתפגע בלקוחות. זה לא יעבוד ולא יהיה מאובטח מספיק.
    כולם, בלי יוצא מהכלל, רצו שנתיים אחרי להקים Public Cloud משלהם. רובם המוחלט, סגרו אותו עד לרגע כתיבת שורות אלו והצטרפו לאחד משלושת הספקים הקיימים.
  • גרטנט בוחרים ב – Cloud Computing בתור ה – Top Trend לשנת 2010 (וגם ב – 2011 לא היה שינוי).
  • התרגום לעברית של Docker הוא סַוָר.

אני התחלתי את מסע ה – Cloud שלי באותה שנה. צוות קטן, המון שעות של Brainstorming, חלקן ממש סוערות ומטרה אחת – להבין מה המשמעות של Cloud לעולם ה – PHP. איפה מסתתר ה – Cloud Hero שלנו.

heros-copy

שעות רבות של לימוד, ניסויים, עיצוב, קוד וחוזר חלילה ותוך כמה חודשים היה לנו קונספט ראשוני של Zend Developer Cloud – סביבת פיתוח חינמית, מבוססת Cloud, למפתחי PHP. למרות שלאחר מספר שנים סגרנו את הפרויקט, זה היה אחד מהבתי ספר הכי טובים שהיו לי ול – Zend לעולם ה – Cloud. למדנו על בשרנו איך עובדים נכון בסביבה זו, איך עושים נכון Scaling, Monitoring ובעיקר Automation. הקדמנו את זמננו עם LXC Containers, שהיו לא פחות טובים ממה ש – Docker הציגו בתחילת הדרך ובעיקר ביססנו את מעמדה של Zend גם בעולם ה – Cloud.

ועוד דבר קטן. ב – 20/11/2010 פרסמתי את הפוסט הראשון בבלוג הזה. וכל השאר היסטוריה.

מאז יצא לי לעבוד ולהיפגש עם כל ספק Cloud אפשרי, חלקם לא הצליחו לממש את ההבטחה שלהם, חלקם לא קיימים יותר וחלקם (הקטן) מהווים היום את לב התעשייה שנקראת Cloud Computing. זה היה מסע מרתק, בו כל יום למדתי משהו חדש, נחשפתי לטכנולוגיות חדשות וראיתי אותן מבשילות למוצרים. אבל העיקר היה מפגש עם אין סוף אנשים מוכשרים, שחלקם הפכו לחברים עם השנים.

ככל שעבר הזמן, הפוקוס של התפקיד שלי השתנה. התמקדתי יותר ויותר בצד העסקי של שיתופי הפעולה שלנו, עם הספקים השונים ולמרות שלא זנחתי את הטכנולוגיה, שינוי קריירה כזה דורש שינוי מחשבתי לא קטן וכמובן זמן לימוד. אני שמח שהייתי במקום שנותן לך את האפשרות ללמוד ולהתפתח ובעיקר שיש ממי ללמוד. זה מביא אותי ישר לחלק הבא…

איך שורדים עשור בחברה אחת?

האמת, זה לא היה ממש אתגר. עבורי יש שני גורמים עיקריים שמחזיקים אותי במקום עבודה – עניין ואנשים (כן, גם כסף אבל באמת שזה לא העיקר).

אנדי וזאב, המייסדים של Zend (והאבות המייסדים של PHP המודרנית), דאגו, לאורך כל השנים, שלא יהיה לי משעמם לרגע. כל שנתיים/שלוש החלפתי תפקיד (למרות שבזנד אתה לעולם לא מוותר על התפקיד הקודם, זה תמיד בנוסף) ותמיד זה היה למשהו שמעולם לא עשיתי. זה הסוד, ללמוד כל כמה שנים משהו חדש, משהו שמאתגר אותך באמת ומאלץ אותך לצאת מה – Comfort Zone שלך ולהשקיע זמן ובעיקר אנרגיה בשינוי. יש כאלו שרק המחשבה על משהו כזה מוציאה אותם משלוותם, בשבלי זה הדרייב האולטימטיבי וזנד סיפקה לי כמויות של אתגרים לאורך השנים.

החלק השני במשוואה הוא אנשים. אנחנו מבלים בעבודה שליש ויותר מהחיים שלנו. אם הדבר האחרון שבא לך על הבוקר זה לראות את האנשים ליד מכונת הקפה, לך תחפש מקום עבודה חדש!

במקרה שלי מדובר על ההפך המוחלט. הקבוצה שאיתה עבדתי בישראל ועשרות החברים שיש לי במקומות רבים בעולם, אחרי עשר שנות עבודה, היא הסיבה העיקרית לתקופה הארוכה שביליתי בזנד. כשיש לך עם מי לעבוד, מישהו שמאתגר אותך ועושה מאמץ אמיתי לפתור יחד איתך את אותם אתגרים ובאותה נשימה היית יוצא איתו לבירה או ארוחת ערב מחוץ לשעות העבודה, אתה במקום הנכון.

זה כל הסוד.

מה הלאה?

אני שוב הולך לאתגר את עצמי ולוקח תפקיד שלא עשיתי מעולם. אמנם נגעתי בהרבה אספקטים שלו עם השנים אבל זה הולך להיות משהו אחר, שונה ומאתגר. אני כמובן נשאר בתחום הענן אבל עדיין לא רוצה לפרסם פרטים מלאים (יבוא פוסט נפרד בהמשך). תודה לכל מי שיודע ומפרגן בענק, זה רק מחזק את החשיבה שלי שבחרתי נכון!

ולסיום תודה ענקית לכל מי שלקח חלק במסע הזה. לכל הצוותים שניהלתי במהלך השנים (ספרתי – 25 אנשים מוכשרים, עם רובם אני עדיין בקשר), אתם הייתם הסיבה העיקרית להצלחה שלי. למדתי מכם המון, מקווה שלמדתם משהו ממני. לחברים מ – Zend ישראל על שיתוף הפעולה והתמיכה, על אין סוף משחקי סנוקר, חומוס, ארועים, מסיבות ושגרה יומיומית שלא משמעממת לרגע. לכל מי שיצא לי לפגוש מהמשרדים של Zend ו – Rogue Wave בחו״ל, תודה ענקית על העבודה המשותפת, החברות מעבר לעבודה ועל הארוח המופלא, לו הייתי זוכה כל פעם שהייתי בא לביקור.

כל סוף הוא התחלה, כולכם יודעים איך למצוא אותי, מקווה לשמור עם רובכם על קשר!

img_1662

אודות הכותב

בועז זינימן
Principal Developer Advocate ב – AWS. לפי שהצטרף ל – AWS שימש כדירקטור בכיר לאסטרטגיית Cloud בחברת התוכנה Rogue Wave Software אשר רכשה את Zend Technologies ב – 2015. בעשור האחרון ניהל את הצוותים הטכנולוגיים ב – Zend, כולל תיכנון ופיתוח כל מערכות ה – Web, פתרונות Hosting, אסטרטגיית IT ותשתיות. לפני שהצטרף ל – Zend, במהלך 15 השנים האחרונות, ניהל צוותי פיתוח Web במספר חברות טכנולוגיה בישראל. מתמחה בעיקר במחשוב ענן ובמערכות LAMP - Linux Apache MySQL PHP ובעל הסמכת ZCE - Zend Certified Engineer משנת 2005.