גוגל משיקים שרות Storage חדש (וזול!)

Nearline Storage

שרותי הענן של גוגל (Google Cloud Platform) השיקו אתמול שרות חדש, המתחרה ישירות ב – AWS Glacier, המאפשר למשתמשים לשמור מידע על השרות החדש, ששמו Nearline Storage, בעלות של סנט בודד לחודש לכל גיגה בייט.

שרות Storage זול, זה לא משהו חדש אך בצורה ״מפתיעה״ מאד, השרות החדש של גוגל עולה בדיוק כמו השרות המתחרה של AWS אבל בכל זאת, Nearline Storage מביא לשוק שרותי הענן משהו חדש ויחודי, שלא היה קיים עד כה ברמות מחיר דומות.

כל שרותי ה – Storage הזולים (הידועים בכינוי Cold Storage), משמשים בעיקר לשמירת Data שאין בו צורך ביום יום. שמירת הנתונים היא מיידית, אך אם רוצים לגשת למידע, המערכת תידרש לדקות במקרה הטוב ולרוב לשעות, על מנת לשחזר את המידע ולהפוך אותו לזמין שנית. ברוב המקרים מדובר על גיבויים שונים ולכן אין משמעות לזמן זה והחסכון בעלויות (פחות מחצי ממחירו של Online Storage) שווה את ההמתנה.

הייחוד של Nearline Storage הוא בזמן שלוקח למידע להפוך לזמין. אמנם מדובר ב – Cold Storage והמחיר בהתאם אבל גוגל מתחייבים שהמידע יהיה זמין שוב תוך כ – 3 שניות, זמן בהחלט סביר אפילו כשמדובר במערכות Online.

כאמור, השימוש במערכות Cold Storage הוא בעיקר ל – Backup של חומר שלא דרוש לנו ביום יום אבל הזמן שלוקח לקבל את המידע חזרה, מהווה מכשלה לחלק מהשימושים בטכנולוגיה זו. אם אתם מציעים שרות של שמירת תמונות ללקוחות או Document Archive, סביר להניח שברוב מוחלט של החומר הנשמר בשרות אין שימוש כלל. עדיין, החומר תופס נפח דיסק והטיפול בו עולה לא מעט כסף. אם הייתם משתמשים ב – Online Storage, הפתרון שלכם היה מאד יקר ואילו ב – Cold Storage, דוגמת AWS Glacier, היה מוריד את העלויות אבל לא סביר לתת למשתמש שרוצה בכל זאת לגשת למידע ישן שלו, לחכות שעות עד שהמידע יהיה זמין שוב. לעומת זאת, המתנה של 3 שניות (ואפילו 10 לצורך העניין) היא בהחלט תסריט סביר, שרוב המשתמשים יקבלו, בתמורה להוזלה משמעותית בעלויות.

הגישה ל – Nearline Storage נעשת באמצעות אותם כלים בדיוק המשמשים לגישה ל – Standard Storage של גוגל (בעלות של 2.6 סנט לגיגה) ולכן מי שכבר פיתח מערכות או מכיר כלים אלו, לא צריך ללמוד טכנולוגיה חדשה. כלי הגישה לשרותי ה – Storage השונים של גוגל מגוונים מאד וכוללים גישה באמצעות API, ממשקי ניהול וכלי צד שלישי.

כל הפרטים על השרות החדש (שעדיין, כמיטב המסורת של גוגל מוגדר כ – Beta) זמינים בתעוד של Google Cloud Platform.

אודות הכותב

בועז זינימן
Technical Evangelist ב – AWS. לפי שהצטרף ל – AWS שימש כדירקטור בכיר לאסטרטגיית Cloud בחברת התוכנה Rogue Wave Software אשר רכשה את Zend Technologies ב – 2015. בעשור האחרון ניהל את הצוותים הטכנולוגיים ב – Zend, כולל תיכנון ופיתוח כל מערכות ה – Web, פתרונות Hosting, אסטרטגיית IT ותשתיות. לפני שהצטרף ל – Zend, במהלך 15 השנים האחרונות, ניהל צוותי פיתוח Web במספר חברות טכנולוגיה בישראל. מתמחה בעיקר במחשוב ענן ובמערכות LAMP - Linux Apache MySQL PHP ובעל הסמכת ZCE - Zend Certified Engineer משנת 2005.

כתוב תגובה

כתובת הדואר שלך לא תפורסם.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.