עוד שנה ב – re:Invent – היום הראשון

כמו לפני שנה, גם השנה אמזון מארחים בלאס וגאס את הכנס השנתי של Amazon Web Services. ובדיוק כמו לפני שנה אני שוב בוגאס (ועם ג׳ט לג שעוד לא עבר לי מ – ZendCon שהסתיים לפני שבועיים). אם חשבתי ששנה שעברה הכנס היה ענק מבחינת כמות האנשים והארועים (וכמובן תוכן, אבל זה יגיע בהמשך) אמזון שוברים שיאים ומגדילים את הכנס השנה ל – 13,500 משתתפים מ – 63 מדינות שונות.

בתחום התוכן מדובר על מעל 200 הרצאות מקצועיות, הפרוסות על פני יומיים וחצי וזה לא כולל את ה – Partners Summit בה לקחתי חלק אתמול ומסלולים מיוחדים למנהלים ולמגזר הציבורי. רק לבחור את ההרצאות בהם אני רוצה לקחת חלק לקח לי קרוב לשעתיים והיו לא מעט מקרים שיותר מהרצאה מעניינת אחת הייתה באותו זמן והבחירה לא קלה.

וככה נראת הכניסה ל – Keynote הפתיחה הבוקר.

 

הכנס נפתח הבוקר בצורה רשמית (אחרי כנס שותפים מרשים שנערך אתמול) ב – Keynote הפתיחה של אנדי ג׳סי, הסמנכ״ל הבכיר של אמזון האחראי על AWS. אחרי הברכות הרגילות וקצת מספרים על הכנס, אנדי הציג מספר נתוני צמיחה של השרות בשנה האחרונה :

  • כיום יש ל – AWS מעל מליון משתמשים פעילים.
  • שרות ה – S3 צמח בשנה האחרונה ב – 137% בכמות המידע שעוברת דרכו.
  • השימוש בשעות מחשוב של שרותי EC2 צמחח ב – 99% בשנה האחרונה.

הכרזות

החלק העיקרי של כל מצגת פתיחה בכנס מסוג זה הן ההכרזות ואני חייב להודות שקצת איבדתי את היכולת לעקוב אחרי הכמות העצומה של מוצרים חדשים, שאנדי הכריז עליהם בפחות מחצי שעה. הייתי רוצה להתמדק בכמה מהיותר מעניינים (אותי לפחות)

AWS Aurora

Aurora הוא שרות DB חדש, תואם MySQL המהיר פי 5 מ – MySQL רגיל וזמין (ב – Preview) כחלק משרותי RDS. השרות מאפשר קצבים מאד גבוהים של שמירה ושליפה של נתונים מה – DB. אמזון מציגים ביצועים של 6 מליון שאילתות Insert או 30 מליון שאילתות Select בדקה, ביצועים המהירים, כאמור, פי 5 משרת ה – RDS הגדול ביותר שאמזון מציעה כיום.

בנוסף למהירות, Aurora מציע שרידות משופרת ואפשרות לביצוע רפליקציה לשלושה Avalability Zone בו זמנית (בתצורה של Master/Master), שמירה אוטומטית של הנתונים ל – S3 (עם כל יתרונות השרידות של פלטפורמה זו)ויכולת להתאושש מתקלה תוך שניות (ולא שעות כמקובל בתחום). העלות של השרות היא החל מ – 0.29$ לשעה (r3.large) ותשלום עבור שטח דיסק בהתאם לשימוש ללא תשלום מראש.

אמזון מנסים להמציא מחדש את עולם בסיסי הנתונים ונכנסים לנישה מאד צפופה של High Performance Cloud DB מבוססי MySQL. אני מכיר אישית כמה אנשים בקהל שתופסים עכשיו את הראש חזק וחושבים מה הם הולכים לעשות עם השרות שלהם ואיך הם הולכים להתחרות עם אמזון. עולם ה – NoSQL כבר הוכיח שיש מקום לכולם, שרותים של אמזון כמו SimpleDb או DynamoDB וחברות כמו CouchDB או Mongo ואחרות חיים יחד ובמקרים רבים על הפלטפורמה של אמזון. מעניין מה יקרה עכשיו עם שוק ה – MySQL.

כלים למפתחים

אמזון מכריזים בו זמנית על שלושה כלים למפתחים.

  • AWS CodeDeploy – כלי חינמי, מבוסס על מערכת בשם Apollo, המשמשת שנים את המפתחים של אמזון עצמה להפצת הקוד של מערכות אמזון השונות. המערכת מאפשרת להפיץ גרסאות שונות של קוד לשרתים שונים ובכך לאפשר הפצה הדרגתית של גרסאות חדשות, בדיקות אוטומטיות של גרסאות חדשות ו – Rollback במידת הצורך.
  • AWS CodePipeline – מערכת נוספת המבוססת על כלים המשמשים את צוותי הפיתוח של אמזון, המאפשרת משיכה של קוד ממגוון גדול של מקורות ויצירת תהליכים אוטומטיים לבניה של הקוד. המערכת מאפשרת התממשקות עם כלי בניה ובדיקה של קוד המקובלים בשוק.
  • AWS CodeCommit – הגרסה של אמזון ל – git. מערכת לניהול קוד הממוקמת קרוב לסביבות הריצה של הלקוח על AWS וללא מגבלות על גודל ה – Repository כמקובל בפתרונות אחרים.

אמזון משקיעים המון בכלים מכוונים למפתחים. אם בעבר השרותים של אמזון דיברו בעיקר (אבל לא רק) לאנשי ה – System וה – DevOps, ההכרזות היום לוקחות כיוון ברור של התרכזות במפתח ובמה שהוא צריך, על מנת לאמץ את השרותים של אמזון. בנוסף לכך, אמזון עולים על הגל, המאד פופלרי, של השנתיים האחרונות, Continues Integration/Delivery ומנסים, באמצעות כלים אלו, להפוך את הסביבה שלהם ל – Continues Friendly.

סיפורי לקוח

והיה גם חלק ארוך (ולא תמיד מעניין) של סיפורי לקוח, שלקחו שרותים קיימים והעבירו אותם לאמזון או בנו שרותים חדשים לחלוטין ובכך הגדילו את העסק שלהם. אמזון מנסים לשכנע אותנו שהם מאד Customer Focused Company וחלק גדול מסיפורי הלקוח הובאו על מנת לתמוך בגישה זו. סיפור הלקוח הכי מעניין היה של זרוע המדיה של ה – MLB, ליגת הבייסבול האמריקאית. זרוע המדיה של ה – MLB הוקמה בשנת 2000 ותפקידה להביא את הטכנולוגיה לעולם של משחק בן יותר מ – 100 שנים. החברה מנהלת את כל אתרי הליגה הוקבוצות השונות, אפליקציות מובייל ועוד מספר רב של פעילויות. ה- CTO של החברה הציג את מערכת איסוף הנתונים בזמן אמת, במהלך משחקי הבייסבול. המערכת המורכבת ממכ״ם (המיועד במקור למעקב אחרי טילים) וממצלמות 4K תלת ממדיות, אוספת קרוב ל – 7TB של מידע מכל משחק ליגה. המידע נשמר על השרתים ש אמזון ומשמש לניתוח של מהלכים שלא היה קיים בתחום לפני הפיתוח של מערכת זו.

 ומה עוד….

אז אחרי כל זה, יש עוד יום שלם של הרצאות, תערוכה בה מציגות קרוב ל – 300 חברות מהתחום, החל מסטארטאפים קטנים ועד חברות ענק עם דוכנים שיכולים לארח כמה וכמה חברות ואין סוף ארועים. זה רק היום הראשון ויש עוד כמעט יומיים של ארועים. אני הולך ללמוד משהו חדש…

אודות הכותב

בועז זינימן
Principal Developer Advocate ב – AWS. לפי שהצטרף ל – AWS שימש כדירקטור בכיר לאסטרטגיית Cloud בחברת התוכנה Rogue Wave Software אשר רכשה את Zend Technologies ב – 2015. בעשור האחרון ניהל את הצוותים הטכנולוגיים ב – Zend, כולל תיכנון ופיתוח כל מערכות ה – Web, פתרונות Hosting, אסטרטגיית IT ותשתיות. לפני שהצטרף ל – Zend, במהלך 15 השנים האחרונות, ניהל צוותי פיתוח Web במספר חברות טכנולוגיה בישראל. מתמחה בעיקר במחשוב ענן ובמערכות LAMP - Linux Apache MySQL PHP ובעל הסמכת ZCE - Zend Certified Engineer משנת 2005.