הקרחון של אמזון

AWS Glacierרבים מכירים את האפשרות לשמור מידע על שרתי אמזון באמצעות שרות S3. גם בבלוג זה כתבתי, יותר מפעם אחת, על היתרונות הגדולים של השרות והעובדה שיותר ויותר שרותים וחברות מגלים את היתרונות שלו ומעבירים עוד ועוד מידע לשרות זה. השבוע אמזון מכריזים על אח חדש במשפחת שרותי אחסון המידע של AWS ומציגים את Glacier – שרות Storage חדש, המיועד לשמירה ו – Archiving של כמויות מידע גדולות.

אין דבר כזה יותר מדי Storage

מי שעובד במערכות IT ארגוניות בודאי מכיר משפט זה. כמויות המידע שארגון שומר, ולא משנה אם מדובר במידע שהוא מחוייב לשמור, מתוקף תקנות וחוקים שונים, כגון מידע פיננסי, התכתבויות דואר אלקטרוני וכו’ או מידע שנשמר רק “שיהיה”, נמדדות בטרות רבות לארגונים קטנים ועולות לעשרות ומאות טרות לארגונים גדולים (והרבה מעבר לזה למוסדות פיננסיים, רפואיים וכו’). על מנת לשמור את המידע, ארגונים מקמים מערכי Storage וגיבוי בעלות של עשרות ומאות אלפי דולרים וזאת מבלי לקחת בחשבון עלויות תחזוקה והגדלת ה – Capacity של מערכות אלו על בסיס שנתי (ובמקרים מסויימים רבעוני).

במרבית המקרים, אופי הגישה לנתונים אלו הוא רק במצבים נדירים יחסית, בהם יש צורך לשחזר מידע מסויים. לרוב, המידע שוכב לו לבטח במערכות ה – Archiving במשך שנים, מבלי שאיש ניגש אליו או עושה בו כל שימוש.

המון דיסק בשקל (או סנט)

בדיוק לשם כך אמזון הקימו את Glacier – מערכת לשמירת כמויות מידע גדולות, בעלות מינימלית. בסיס התמחור של Glacier הוא $0.01 (סנט) לגיגה בייט של מידע לחודש וכמו בכל שרות של אמזון, אין תשלום מראש אלא רק על פי שימוש במערכת.

רק לשם השוואה, מערכת ה – Storage האחרונה שיצא לי לרכוש (לפני קצת יותר משנה), לא כל כך משנה של איזו חברה אבל אחת הגדולות בתחום, עלתה באזור $15,000. אתם בטח שואלים כמה שטח דיסק קיבלתי עבור סכום מכובד זה? קצת יותר מ – 6 טרה בייט נטו. בחישוב גס מדובר על כ – $2.5 לגיגה, קצת יותר יקר מהדיסק שקניתם באייבורי לאחרונה אבל זה סדר הגודל של מחירי Storage בנפחים אלו (המחיר יורד ככל שהנפח גדל).

עכשיו ניקח את אותם 6 טרה ונעביר אותם לאמזון Glacier – כמה זה יעלה לנו? כ – $60 לחודש!
אז נכון שמדובר על תשלום חודשי, אבל יעברו יותר מ – 20 שנה עד שנגיע לעלות ה – Storage אותו רכשתי. חייבים להודות, לא מדובר בהשוואה הוגנת, Storage כיום נותן הרבה יותר מרק שטח דיסק ועדיין יש לא מעט יישומים ומערכות הדורשים שמירת מידע על Storage רציני עם ביצועי על. מצד שני, אני יודע להצביע בוודאות על כמה טרה בייטים טובים של מידע שקיים שם, שאין ולא יהיה לו שימוש בשנים הקרובות, שיושב שם ותופס נפח אחסון יקר ומיותר.

פותחים כספת

משתמש חדש ב – Glacier יתבקש קודם כל לפתוח Vault – סוג של יחידה לוגית לשמירת מידע. כל לקוח יכול לפתוח עד 1000 Vaults ולהגדיר הרשאות והגדרות נוספות ברמת ה – Vault. המידע נשמר בתוך ה  – Vaults בצורה של Archives – קבצים בפורמט TAR או ZIP, שיכולים להכיל קובץ בודד או כל מספר אחר של קבצים, החל מבייט אחד ועד ל – 40 טרה בייט לקובץ בודד.

נכון להיום האפשרות היחידה להעלות Archives היא באמצעות ה – API של אמזון, מה שדורש לא מעט ידע טכני אבל אמזון מבטיחים שבקרוב מאד אפשר יהיה להשתמש ב – S3 על מנת להעביר מידע ל – Glacier. דרך נוספת ומאד שימושית, הזמינה כבר כיום, היא שימוש בשרות AWS Import/Export, המאפשר שליחת מדיה פיזית לאמזון על מנת להעלות מידע למערכת.

כל המידע נשמר על השרתים של אמזון בצורה מוצפנת (AES-256) ואמזון מתחייבים לזמינות של 99.999999999% ברמה שנתית, כאשר המידע נשמר בצורה אוטמטית, ללא חיוב נוסף, על מספר התקנים ומפוזר במספר חוות של אמזון על מנת להבטיח שרידות גבוהה של המידע.

ואם בכל זאת זקוקים למידע?

התמחור של Glacier לא פשוט ובנוסף לעלות שמירת המידע יש עלויות נוספות לבקשות העלאת והורדת מידע אבל כל עוד תבקשו להוריד עד 5% משטח האחסון הכולל בחודש נתון, אמזון לא יחייבו בעלויות הורדה, למעט רוחב פס.

על מנת לגשת למידע, יש להפעיל בקשה למשיכת המידע. בדרך כלל בקשות אלו יבוצעו תוך 3-5 שעות ומאותו רגע הקבצים יהיו זמינים להורדה ל – 24 שעות.

אמזון מיעדים את השרות החדש לשמירת מידע לארגונים בעלי דרישות Storage גבוהות, שמירת קבצי מדיה, חומרי מחקר, שימור וכתחליף למדיות מגנטיות כגון טייפים, הנמצאות כיום בשימוש רחב. כפי שקורה עם שרותים אחרים של AWS, אני בטוח שדי מהר יצצו כלים ושימושים נוספים למערכת החדשה, כולל כאלו שאמזון עצמם לא חשבו עליהם כלל.

facebook פרסמו בשבוע שעבר שהם זקוקים ל – 500 טרה של Storage, על מנת לשמור את המידע המתוסף למערכת בכל יום. אולי כדאי שיבדקו את Amazon Glacier, זה יעלה להם רק $5000 לחודש ;-).

 

אודות הכותב

בועז זינימן
Principal Developer Advocate ב – AWS. לפי שהצטרף ל – AWS שימש כדירקטור בכיר לאסטרטגיית Cloud בחברת התוכנה Rogue Wave Software אשר רכשה את Zend Technologies ב – 2015. בעשור האחרון ניהל את הצוותים הטכנולוגיים ב – Zend, כולל תיכנון ופיתוח כל מערכות ה – Web, פתרונות Hosting, אסטרטגיית IT ותשתיות. לפני שהצטרף ל – Zend, במהלך 15 השנים האחרונות, ניהל צוותי פיתוח Web במספר חברות טכנולוגיה בישראל. מתמחה בעיקר במחשוב ענן ובמערכות LAMP - Linux Apache MySQL PHP ובעל הסמכת ZCE - Zend Certified Engineer משנת 2005.