איך מעבירים 2TB לענן ב – 10 דקות?

קודם כל התנצלות – לא כתבתי יותר מחודש וזה ממש לא בסדר! לא שקרה משהו מסעיר בעולם הענן בחודש האחרון (למרות שכל יום קורא משהו אבל זה More of the same). נכון, Apple יצאו עם iCloud וזה הולך להיות להיט, כמו רוב מוצרי Apple, אבל לא מדובר בחידוש טכנולוגי (אם כי שימושי בהחלט). חוץ מזה די שקט. ולמרות השקט, החברה של אמזון ממשיכים לספק פיצ’רים אחת לשבועיים והאחרון שבהם נראה מעניין מאד…

נגיד שאתם מפתחים אתר וידאו (או מוזיקה או כל תוכן הדורש משאבי דיסק גדולים) או סתם רוצים להעביר את מסמכי הגרעין של ישראל לענן (מוצפנים כמובן!). אחרי שסיימתם את הפיתוח, החלטתם שהמקום האידאלי לאירוח הפרוקיט הוא AWS וכל מה שנשאר זה להעלות את הפרוקיט לשרתים של אמזון. קלי קלות? אז זהו שלא!

אם יש לכם 2TB של חומר להעלות לאמזון וקו T1, יקח לכם יותר מ – 160 יום להעלות את החומר. גם אם יש לכם קו של 10 מגה, שרובו מוקדש להעלאת החומר, עדיין יארכו מעל 25 ימים עד שתסיימו את התהליך (בתקווה שספק האינטרנט שלכם יציב ולא היתה הפסקת חשמל בדרך).

מה עושים? משתמשים בשרות של אמזון (שהורחב לאחרונה וכולל תמיכה ב – EBS וזה החידוש הגדול), להעברת מדיה פיזית (כן, מדובר בדיסקים קשיחים, התקני USB וכל מה שניתן לחבר ב – SATA, eSATA או USB) לשרותי ה – EBS או ה – S3 של אמזון. כל מה שאתם צריכים זה דיסק גדול מספיק עליו המידע שאתם רוצים להעביר ו – 10 דקות על מנת להצטרף לשרות, למלא מספר טפסים ולשלוח את המדיה בדואר, כפי שניתן לראות התרשים הבא:

השרות הוא פתרון מצויין לכל מי שיצא לו להתעסק בהעברת כמויות גדולות של נתונים בין חוות שרתים (שאגב חלק מהספקים מספקים שרותים מסוג זה גם מחוץ לענן), בין אם מדובר במעבר לענן של אמזון ממקום אחר, העברת נתונים לצורכי גיבוי או DR או כל צורך אחר. יצא לי יותר מפעם אחת להקים סביבות שונות בהן היה צורך ליבא (ובמקרים רבים גם לדאוג לכך שהנתונים מסונכרנים) כמויות גדולות של נתונים ממקום אחר. שימוש במדיה פיזית היה חוסך זמן רב וכאמור, לא תמיד מדובר בזמן ההעתקה נטו אלא בעיות שונות ומשונות של אמינות קווי תקשורת וציוד אחר, הגורמים במקרים מסויימים לאיבוד שעות של עבודת העברה. למי שניסה להעביר מערכות עם כמויות גדולות של קבצים (מספר רב של קבצים קטנים, לאוו דווקא גודל כולל), כגון SVN של כמה אלפי Revisions, יודע עד כמה שרות מסוג זה יכול לעזור.

אמזון מספקים מחשבון שיעזור לכם להעריך כמה תעלה טעינת החומר שלכם (בדוגמא שלנו, דיסק SATA של 2TB, כולל משלוח חזרה של הדיסק לישראל, תעלה הטעינה כ – $200) ואת כל המידע הטכני איך מכינים את החומר למשלוח, ניתן למצוא בעמודי הדוקומנטציה של אמזון. בנוסף לשרות טעינת החומר, אמזון מספקים גם את הכיוון ההפוך של הורדת חומר להתקנים פיזיים. שרות זה זמין אך ורק לנתונים השמורים ב – S3 והעלויות דומות מאד בשני המקרים.

אודות הכותב

בועז זינימן
Principal Developer Advocate ב – AWS. לפי שהצטרף ל – AWS שימש כדירקטור בכיר לאסטרטגיית Cloud בחברת התוכנה Rogue Wave Software אשר רכשה את Zend Technologies ב – 2015. בעשור האחרון ניהל את הצוותים הטכנולוגיים ב – Zend, כולל תיכנון ופיתוח כל מערכות ה – Web, פתרונות Hosting, אסטרטגיית IT ותשתיות. לפני שהצטרף ל – Zend, במהלך 15 השנים האחרונות, ניהל צוותי פיתוח Web במספר חברות טכנולוגיה בישראל. מתמחה בעיקר במחשוב ענן ובמערכות LAMP - Linux Apache MySQL PHP ובעל הסמכת ZCE - Zend Certified Engineer משנת 2005.