SalesForce או CloudForce?

אפשר להגיד שהחבר’ה ב – SalesForce היו קצת עסוקים השבוע. במהלך DreamForce, הכנס השנתי של SalesForce (להלן SFDC), החברה הכריזה על מספר מהלכים שהולכים להפוך את SFDC לשחקן מאד חזק בעולם ה – Cloud.

SFDC שהוקמה ב – 1999 היא כנראה אפליקציית ה – SaaS – Software as a Service הגדולה והמצליחה ביותר בשנים האחרונות ועשרות אלפי ארגונים מבססים את הפעילות היומיומית שלהם (בעיקר CRM) על הפלטפורמה של SFDC. במהלך כל השנים SFDC היתה ידועה בתור חברה חדשנית, שעשתה מאמצים רבים לספק ללקוחותיה ערך מוסף בכל גרסה (בין פעמיים לארבע פעמים בשנה) ובכך להגדיל את הערך של השרות (ובמקרים רבים לכבול את הלקוח השבוי ממילא ולהגדיל עוד יותר את תלותו בשרות). בהרבה מקרים היו אלו שינויים קטנים, אבל SFDC הקפידו להוציא אחת לכמה זמן פיצ’רים פורצי דרך (AppExchange ופלטפורמת הפיתוח ב – 2006, Visualforce ב – 2007, force.com ב – 2008, תמיכה ב – Mobile ב – 2009 ו – Chatter שהושק השנה).

לאחרונה נשמעו יותר ויותר תהיות לגבי יכולתה של SFDC להמשיך ולצמוח ובעיקר לחדש, בקצב אליו הורגלו המשתמשים והאנליסטים. בנוסף יש לא מעט שמועות על כך ש – force.com, פלטפורמת השרות (PaaS – Platform as a Service) של SFDC, המאפשרת למפתחים להריץ אפליקציות APEX על הפלטפורמה של SFDC, לא ממש מצליחה להתרומם. נראה כי יש מי שמקשיב (כנראה לאנליסטים) ב – SFDC וכולנו קיבלנו את התשובה שלהם במהלך השבוע האחרון.

הרבה הכרזות הוכרזו השבוע בסן פרנסיסקו במהלך DreamForce, אבל שתיים מהן היו בולטות במיוחד:

  • database.com – ענן בסיס הנתונים של SFDC שיהיה זמין ב – 2011, אמור לאפשר לכל מי שרוצה, בין אם מדובר במפתח APEX או PHP, להשתמש בשרותי ה – DB של database.com ולהנות מאותה תשתית רובסטית, המריצה כיום את בסיסי הנתונים של כל לקוחות SFDC (מליוני משתמשים). השרות מאופיין בכל תכונות ה – Cloud הסטנדרטיות כגון תשלום לפי שימוש (מספר רשומות ופעולות), API מלא, יכולת גדילה אוטומטית, גיבוי מובנה ואבטחת מידע.
    השרות פונה לנישה חמה מאד של בסיסי נתונים בענן, אשר ניהולם, בסביבת ענן דינמית, הדורשת יכולת גדילה וקיטון בהתאם לעומס, תוך כדי שמירה על שלמות הנתונים, מהווה אתגר לא קטן שמספר חברות עובדות כיום על מנת לספק פתרונות לאתגר זה. העובדה ש – SFDC פותחים את בסיס הנתונים שלהם לשימוש כל המפתחים, היא מאד מעניינת והופכת את השרות למתחרה ישיר של Amazon (ושרות ה – RDS שלהם) ושל כל חברות בסיסי הנתונים האחרות.
  • רכישת Heroku – עבור סכום צנוע של $212 מיליון דולר במזומן, SFDC רוכשים את חברת שרותי הפלטפורמה לשפת Ruby. החברה מתבססת על הפלטפורמה של Amazon ומריצה מעל 100,000 אפליקציות Ruby. החברה ידועה כאחת מחלוצות ה – PaaS ומאפשרת למפתחים להעלות אפליקציות Ruby לשרתים שלהם ללא כל צורך בתשתית. Heroku יעשו את העבודה בשבילם בכל ההבטים.
    יחד עם הטכנולוגיה של Heroku ובזכות הפופולריות הרבה של הפלטפורמה בקרב בעולם מפתחי Ruby, מקבלת SFDC גישה לכמליון מפתחי Ruby ברחבי העולם.

הקמת database.com לא נראת כמשהו שיקרוץ למפתחים רבים מחוץ לפלטפורמה הקיימת של SFDC. אני אישית לא רואה עדיין את היתרון הגדול של לארח אפליקציה במקום אחד ובסיס נתונים במקום אחר. אם הייתי מפתח ב – force.com אולי כן אבל אין הרבה הגיון בהפרדה מסוג זה (ושאלת הביצועים תעלה מהר מאד). כמו כן, ההיסטוריה של SFDC ביצירת פיתרונות וכלים שהופכים את העזיבה של הפלטפורמה שלהם למשימה כמעט בלתי אפשרית, לא תעבוד לטובתם. בעלי הנסיון לא ירצו להיות תלויים ב – SFDC, החוזים הדרקוניים שלהם והתמחור הבעייתי (כבר עכשיו עולות שאלות לגבי מדיניות המחירים של השרות) אלא אם כן הם יקבלו ערך מוסף אמיתי.

הקניה של Heroku, גם היא מהלך תמוהה, לחברה שהתמקדה כל השנים ב – Java (בוריאציות שונות). אבל נראה שכאן SFDC מנסים לקנות את מה שלא הצליחו לבנות לבד בעזרת force.com – קהילת מפתחים. גישה ישירה למליון מפתחים, גם אם הם לא מפתחים עדיין בכלים של SFDC, הוא נכס שכנראה שווה ל – SFDC לשלם עליו $212 מיליון.

אם לוקחים את שתי ההכרזות יחד, המהלך של SFDC נראה הרבה יותר הגיוני מאשר כל אחת מהפעולות בנפרד. SFDC הקימו פלטפורמה (database.com) ויום למחרת קנו את המשתמשים שהולכים לקנות מהם את השרות. אם זה יעבוד, זה מהלך גאוני. אם חלק לא מבוטל מהאפליקציות שרצות על Heroku ישתמשו בסופו של דבר ב- database.com, יש סיכוי לא רע שזאת תהיה עוד הצלחה של SFDC.

SalesForce בהחלט מוכיחים שהם רציניים בכוונתם להפוך לשחקן משפיע בעולם ה – Cloud ואם הכל ילך להם לפי התוכנית, אולי יבוא יום והם ישנו את שמם ל – CloudForce (הדומיין לא נראה כרגע בשימוש ולא שייך ל – SFDC).

אודות הכותב

בועז זינימן
Principal Developer Advocate ב – AWS. לפי שהצטרף ל – AWS שימש כדירקטור בכיר לאסטרטגיית Cloud בחברת התוכנה Rogue Wave Software אשר רכשה את Zend Technologies ב – 2015. בעשור האחרון ניהל את הצוותים הטכנולוגיים ב – Zend, כולל תיכנון ופיתוח כל מערכות ה – Web, פתרונות Hosting, אסטרטגיית IT ותשתיות. לפני שהצטרף ל – Zend, במהלך 15 השנים האחרונות, ניהל צוותי פיתוח Web במספר חברות טכנולוגיה בישראל. מתמחה בעיקר במחשוב ענן ובמערכות LAMP - Linux Apache MySQL PHP ובעל הסמכת ZCE - Zend Certified Engineer משנת 2005.