למה יצרני חומרה חוששים מהענן

כל מי שעוקב אחרי תחום מחשוב הענן, בטח שם לב לעובדה שיצרני החומרה אחוזי תזזית בכל מה שקשור לתחום זה. IBM בונה את ענן ה – Enterprise שלה, שלא ברור מתי הוא יהיה מוכן ומי ישתמש בו, אבל יש סיכוי יותר מסביר ש – IBM יהנו מלקוחות השמנת שעובדים איתם כבר עשרות שנים. Dell חוברת ל – RackSpace, קונה חברות בתחום ומשקיעה מיליונים על מנת “להיות שם כשזה קורה” ואילו HP עסוקה בלהפחיד את הלקוחות שלה ולוודא שאם הם כבר בוחרים בענן, הם יבחרו בענן שלהם (מה זה בדיוק?).

אם אתם עדיין שואלים ממה הם חוששים, לי יש תשובה פשוטה – איבוד שליטה ובעקבות זה ירידה עצומה בהכנסות. בכלכלה החדשה של הענן ובעידן בו חברות כמו Facebook וגוגל, מתפעלות חוות שרתים עצומות, בעשרות אתרים ברחבי העולם, הכח עובר ללקוחות הענק. יצרניות החומרה הולכות ומאבדות את הכח שהיה להן מול הלקוחות, בעיקר הקטנים יותר, להם הם מכרו מה שספקיות החומרה רצו, במחיר שהן רצו ולאו דווקא מה שהלקוח היה צריך. העידן החדש משנה גישה זו מקצה לקצה. מצד אחד, הוא מאפשר לקנות חומרה כשרות מספקיות הענן, בדיוק כמו עוד מוצר צריכה ולא לדעת אפילו איזו חומרה רצה ברקע. מצד שני, ספקיות הענן הפכו לגופי רכש גדולים מאד בעולם החומרה וככאלו, ביכולתם להשפיע בצורה קיצונית מאד על החומרה אותה הם קונים, הן בקונפיגורציה מדוייקת לצרכיהם והן על המחיר בגלל הכמויות העצומות.

עד היום דובר בעיקר על היכולת של Amazon, RackSpace ואחרים להשפיע על הקונפיגורציה של השרתים, אותם הם קונים מספקיות החומרה ועל השרתים אותם בונה גוגל לצרכים שלה. בסוף השבוע שעבר, חשפה Facebook את הפרויקט החדש שלה – Open Compute Project, עליו הם עובדים בשנה האחרונה ויש לי הרגשה שזה רק מכניס את יצרניות החומרה ללחץ עוד יותר גדול.

הפרויקט של Facebok כולל שני חלקים – טכנולוגיה לבניית שרתים וטכנולוגיה לבניית חוות שרתים. Open Compute Project לא שונה ברעיון הבסיסי שלו ממה שגוגל עושים כבר שנים, אבל בניגוד לגוגל, ששומרים על מעטה סודיות כבד מאד סביב הפרויקט שלהם, Facebook החליטו לחשוף את הפרויקט שלהם לכולם, כולל מסמכי אפיון מפורטים ואפילו שרטוטים מלאים מתוכנות ה – CAD שלהם.

מה שיצא להם זה שרת די מכוער (אם אפשר לקרוא לחומרה משהו יפה), בלי שום חלק פלסטי לחיפוי, כיסוי או עיצוב, אבל השרת שלהם מיעל את צריכת החשמל של כל יחידת מחשוב ב – 38% ויעילות ניצול החשמל של חוות השרתים של Facebook באורגון, היא 1.07 PUE (כלומר 93% מצריכת החשמל של החווה הולכים לכח מחשוב ולא לכל מה שמסביב), זאת לעומת הממוצע בתעשייה העומד על 1.5 (50% יעילות). מי שרוצה לראות איך זה נראה, מוזמן להציץ בתמונות הבאות. הפרט האחרון שחשוב לציין הוא שהתרגיל של Facebook חסך להם 24% מעלות הקמת חוות השרתים, כאשר רוב החסכון מגיע מהוזלת עלויות החומרה של השרת החדש.

אז יש ליצרניות החומרה סיבה לדאגה (אפילו מבלי לחשב מה ההפסד הישיר מאי מכירת שרתים לחווה הזאת כל Facebook), במיוחד בעקבות ההחלטה של Facebook לחשוף בצורה כל גלויה ומפורטת את הפרויקט שלהם ולעודד את הקהילה לעזור להם ליעל את המערכת עוד יותר. Facebook היא הענק השני שמחליט שהוא לא צריך את ספקי החומרה המסורתיים ומעדיף לבנות את החומרה בעצמו, הן ליעילות והן לחסכון כלכלי. אמנם אין הרבה חברות שיש להן דרישות חומרה כמו גוגל ו – Facebook אבל ספקיות מחשוב ענן כגון אמזון ו – RackSpace (המגלה עניין רב ביוזמה של Facebook) הן בהחלט מועמדות רציניות ללכת בעקבות Facebook, על מנת להפוך את מחשוב הענן ליעיל יותר ובעיקר זול יותר.

אודות הכותב

בועז זינימן
Principal Developer Advocate ב – AWS. לפי שהצטרף ל – AWS שימש כדירקטור בכיר לאסטרטגיית Cloud בחברת התוכנה Rogue Wave Software אשר רכשה את Zend Technologies ב – 2015. בעשור האחרון ניהל את הצוותים הטכנולוגיים ב – Zend, כולל תיכנון ופיתוח כל מערכות ה – Web, פתרונות Hosting, אסטרטגיית IT ותשתיות. לפני שהצטרף ל – Zend, במהלך 15 השנים האחרונות, ניהל צוותי פיתוח Web במספר חברות טכנולוגיה בישראל. מתמחה בעיקר במחשוב ענן ובמערכות LAMP - Linux Apache MySQL PHP ובעל הסמכת ZCE - Zend Certified Engineer משנת 2005.