הענן הישראלי 2011

היום נערך ב – Avenue הכנס השנתי של אנשים ומחשבים למחשוב ענן – CloudCon 2011. הכנס, אמור להיות הארוע המרכזי בתחום הענן בישראל והוא נערך בפעם השניה, תוך פחות מחצי שנה. מאחר ששעת ההתחלה היתה לא חוקית בעליל (מי יכול להגיע ב – 7:30?), פיספסתי את רוב הרצאות הבוקר (של CA, גוגל, IBM ועוד), אבל אם לשפוט לפי ההרצאות של נותני החסות האחרים, הרבה לחדש על הענן לא היה להם ורובם באו לקדם שרות זה או אחר, כנהוג בכנסים של אנשים ומחשבים.

הרבה שולחנות, מעט אנשים

אין לי מושג אם לכנס השנה הגיעו יותר אנשים מהפעם שעברה (ההפקה טוענת שכן), אבל אולם ההרצאות הראשי היה מלא שולחנות חתונה וחצי מהכיסאות היו ריקים, לפחות בחצי השני של הבוקר. מהצד השני של המחיצה, בצד של המציגים, עושה רושם שמספרם גדל מהכנס האחרון, בכל זאת יש מישהו שמאמין בענן…

מה שבכל זאת הספקתי לראות זה את מיקרוסופט שדיברו הן על Azure והן על Office 365, אריאל לנדא מטלדור, שדיבר במשך 20 דקות על מוצר שכל קשר בינו לבין ענן מקרי בהחלט והיה ביזבוז מוחלט של זמן ודן פלד מאמזון שהציג את החידוש האחרון של AWS – מיחשוב ענן ציבורי פרטי. מדובר על פתרון חדש של AWS, המאפשר להשתמש בסביבה שלהם בצורה מאובטחת, המבטיחה שאף לקוח אחר לא ישתמש באותם משאבי מחשוב המוקצים לכם (אין שיתוף על אותה מכונה).

HP מנסים להפחיד

הענן מלחיץ את הגדולות ו – HP לא שונה מספקיות מחשוב אחרות. הם כל כך רגילים לקבוע ללקוחות שלהם איך הם עובדים והענן שובר לחלוטין את כל מה שהם היו רגילים אליו. לכן HP יוצאים למלחמה על ה – Enterprise ומנסים לגרום ל – CIO לפחד מהענן. האסטרטגיה של HP היא להראות את כל מה שרע בענן ואחרי שלב ההפחדה, לבוא ולהגיד “אבל לנו יש ענן שלא אמור להפחיד אתכם” אם תעשו את זה בדרך שלנו. אני לא טוען שצריך לרוץ לענן ללא תכנון, אבל אחד היתרונות של הענן הוא Agility ואם מוותרים לחלוטין על תכונה זו ונשארים בתבניות הישנות של פרויקט IT, חלק גדול מהיתרון הולך לאיבוד. זה אמנם לא ציטוט מדוייק של מני צרפתי, CTO Cloud and Datacenter של HP, אבל נאמר משהו בסיגנון של “אנחנו בענן הפרטי כי בענן הפרטי יש ערך ודאי. הענן הציבורי אולי יצליח”. אני לא נביא, אבל יהיה מאד מעניין להראות למר צרפתי את הציטוט שלו בעוד שנתיים. היו עוד כמה פנינים במצגת שלו (והוא יודע להציג!) אבל אני נמנע מלצטט על מנת לא לגרום לכם לסיוטים (עד כדי כך מפחיד).

הכלה עדיין לא מוכנה, החתן יחכה (אבי שלום – גרטנר)

המושב היחיד שלא ניסה למכור משהו, במהלך מושבי הבוקר, היה של אבי שלום מגרטנר (טוב, הוא ניסה למכור את שרותי גרטנר אבל לא הגזים). גרטנר טוענים שיש פערים רבים בין המצב הנוכחי בשוק הענן למה שדרוש לארגונים. ההיבט המסחרי הוא ברור אבל היכולת של הארגון לעבור לענן יכולה לקחת זמן, ולא מעט. הצפיות המענן יתממשו, אבל הן דורשות תכנון ושינוי בתרבות הארגונית של ה – IT. לא עוברים לענן בגלל שכולם עוברים. כתחנת בניים, ארגונים רבים מעדיפים עדיין להשתמש בענן פרטי, שנותן הרבה יכולות של שיתופיות וחסכון ועדיין שומר על רמה גבוהה מאד של אבטחה ושליטה. המגמה של ענן פרטי לא תעלם ואנחנו הולכים לראות הרבה מאד פתרונות Hybrid, שישלבו עננים ציבוריים ופרטיים.

מסלול Security

את החלק השני של היום ביליתי במסלול האבטחה בענן שהיה שינוי מרענן ממתקפת המכירה של הבוקר. ההרצאות כללו תוכן רלונטי ומעניין בהקשר של אבטחת שרותי ענן, האחריות (כולל המשפטית) על התוכן והקשר בין סטנדרטים ורמת האבטחה. הקו המשותף לרוב הדוברים, הוא שהענן מסוגל לספק את הכלים על מנת להגיע לרמה גבוה מאד של אבטחת מידע כבר היום, אבל הדגש הוא על כלים ובאחריותו של הלקוח להשתמש בכלים אלו, בצורה מושכלת, על מנת לבנות את פתרון הענן המאובטח המתאים לו.

לסיכום, היה קצת מאכזב, כי תוכן אמיתי על עולם הענן לא היה ברוב ההרצאות ובטח לא חידושים. שמעתי שהמסלולים האחרים, בנוסף למסלול ה – Security בו לקחתי חלק, היו לא רעים. אחד הדברים הלא ברורים בכנס הוא הקהל. אני לא ממש מצליח להבין מה היה התמהיל ויכול מאד להיות שהדרישות שלי קצת גבוהות לסוג הקהל שהגיע לכנס. עושה רושם שחלק ניכר מהקהל בא לראות על מה כולם מדברים ואיך זה משפיע עליו ואני בספק אם הוא קיבל את מבוקשו.

אודות הכותב

בועז זינימן
Principal Developer Advocate ב – AWS. לפי שהצטרף ל – AWS שימש כדירקטור בכיר לאסטרטגיית Cloud בחברת התוכנה Rogue Wave Software אשר רכשה את Zend Technologies ב – 2015. בעשור האחרון ניהל את הצוותים הטכנולוגיים ב – Zend, כולל תיכנון ופיתוח כל מערכות ה – Web, פתרונות Hosting, אסטרטגיית IT ותשתיות. לפני שהצטרף ל – Zend, במהלך 15 השנים האחרונות, ניהל צוותי פיתוח Web במספר חברות טכנולוגיה בישראל. מתמחה בעיקר במחשוב ענן ובמערכות LAMP - Linux Apache MySQL PHP ובעל הסמכת ZCE - Zend Certified Engineer משנת 2005.