טכנולוגיה וספורט – פורמולה 1 Battle Forcast

פורמולה 1 - תחזית עקיפה

אחת הסיבות שאני כל כך אוהב ספורט מוטורי בכלל ופורמולה 1 בפרט, זאת הטכנולוגיה (והסיפורים) מאחורי הקלעים. פורמולה 1 הוא אחד הענפים הכי טכנולוגיים שיש. הנדסה ברמה הגבוהה ביותר, השקעה של מיליונים בכל מכונית והקבוצה שמתפעלת אותה, אסטרטגיה (מבוססת דאטה והרבה ניסיון), לוגיסטיקה ברמה שקשה להבין, עד שאתה מגיע לאחד המסלולים ועוד ועוד.

שיתוף הפעולה בין AWS לפורמולה 1 בשנים האחרנות הביא את הענן למסלול המרוצים. אחד התחומים בהם קיים שיתוף פעולה מאד הדוק הוא חווית הצפייה במירוצים וסטטיסטיקה.

שתי תמונות – טכנולוגיה מרתקת

ביום ראשון האחרון, תוך כדי צפייה במירוץ באז׳רביג׳ן (ליבי ליבי פרארי), במהלך ההקפה ה – 39, כשלואיס המילטון (מרצדס) מקפץ לו במכונית שלו, עולה על המסך הסטטיסטיקה של AWS Battle Forcast. באנר בתחתית המסך, שמספר לי שהמילטון הולך לעקוף את פייר גאסלי (אלפאטורי) בעוד 5 הקפות (למרות פער של מעל 7 שניות בניהם, באותו שלב ואפילו לא רואים את גאסלי באופק).

פורמולה 1 - יעקוף או לא יעקוף?

5 הקפות מאוחר יותר (הקפה 44), אנחנו מקבלים את התמונה הבאה – המילטון עוקף את גאסלי, עולה למקום הרביעי (מעולה למצבו השנה ובעיקר למצב המכונית של מרצדס) ושמור עליו עד סוף המירוץ. איך קורה הקסם הזה? דאטה!

פורמולה 1 - המילטון עוקף

Data is the new Oil

לפני שניכנס לטכנולוגיה הספציפית של Battle Forcast, חשוב להבין את כמויות הדאטה שכל מכונית כזאת מייצרת בזמן אמת. בכל מכונית של פורמולה 1 יש כ – 300 חיישנים, המייצרים 1.1 מיליון פריטי דאטה בכל שניה!

כל הדאטה הזה, יחד עם היסטוריה של דאטה מ – 70 שנות מרוצים, נשמר על הענן של AWS ומשמש את פורמולה 1 בהרבה מאד תחומים. אחד מהם הוא שיפור חווית הצפייה והשידור. דיברתי על זה ועוד כמה שימושים בשידור של 102FM מ – AWS Summit Tel Aviv. מוזמנים להאזין.

פורמולה 1 – Battle Forcast

אחד הדברים, שכל מי שצופה במרוצים מחפש זה קרבות בין נהגים ועקיפות. בשביל זה אנחנו מוכנים להעביר שעתיים מול המסך, או שלושה ימים במסלול, רק כדי לראות עוד עקיפה, את האקשן, הקרב. אם המילטון היה ״יושב״ על גאסלי, מרחק של שניה או שתיים, גם אני הייתי יכול לנחש שבקרוב מאד הוא יעקוף, אבל פה מדובר על תחזית הרבה יותר מורכבת.

Battle Forcast עוזר לצופים (ולשדרנים) לזהות קרבות עקיפה פוטנציאליים, לפני שהם הופכים להיות ברורים על המסלול ובכך ״להאריך״ את חווית הקרב מהקפה או שתיים (ולפעמים מרוץ שלם אם אתה מנסה לעקוף את מקס), להרבה מעבר לזה. מהרגע שעלתה התמונה הראשונה עם הסטטיסטיקה, התחלתי לעקוב אחרי הפרשי הזמנים בין המילטון לגאסלי, משהו שלא עניין אותי עד אותו הרגע וגם במאי השידור (אבל לא השדרנים – קצת פיספוס של קורפל ואילדיס) עבר להתמקד במה שמסתמן כמו ״הקרב״ המעניין הבא. ואכן, אחרי 5 הקפות בדיוק, התחזית התממשה.

הטכנולוגיה מאחורי הקלעים לוקחת הרבה מאד פרמטרים כגון:

  • מהירות הנהגים להקפה, סקטור ומיני סקטור
  • השינויים בהפרשי הזמנים בין הנהגים
  • המיקום על המסלול
  • מצב הצמיגים
  • סוג הצמיגים ומספר הקפות שהם עברו
  • המצב במסלול (גשם, דגלים ועוד)
  • מידע על עצירות
  • מידע על המסלול (ישורות, פניות, עליות, ירידות…)
  • היסטוריית מאבקים בין הנהגים
  • ביצועים של הנהגים והמכוניות

באמצעות מודלים של בינה מלאכותית, שפותחו על ידי הצוות של פורמולה 1, בשיתוף עם AWS, נעשה שימוש בנתונים אלו ודאטה היסטורי, על מנת לבנות את התחזית של Battle Forcast.

עוד קצת על הטכנולוגיה בוידאו פה למטה ואם תרצו להרחיב עוד יותר על שיתוף הפעולה בין פורמולה 1 ל – AWS, כל הפרטים כאן.

בהצלחה פרארי במרוצים הבאים!

אודות הכותב

בועז זינימן
Principal Developer Advocate ב – AWS. לפי שהצטרף ל – AWS שימש כדירקטור בכיר לאסטרטגיית Cloud בחברת התוכנה Rogue Wave Software אשר רכשה את Zend Technologies ב – 2015. בעשור האחרון ניהל את הצוותים הטכנולוגיים ב – Zend, כולל תיכנון ופיתוח כל מערכות ה – Web, פתרונות Hosting, אסטרטגיית IT ותשתיות. לפני שהצטרף ל – Zend, במהלך 15 השנים האחרונות, ניהל צוותי פיתוח Web במספר חברות טכנולוגיה בישראל. מתמחה בעיקר במחשוב ענן ובמערכות LAMP - Linux Apache MySQL PHP ובעל הסמכת ZCE - Zend Certified Engineer משנת 2005.