חיסכון עלויות בענן עם Amazon S3 Storage Classes

חסכון עלויות בענןPhoto by Alvaro Reyes on Unsplash

חיסכון עלויות בענן

אם אתם מחפשים את הוידאו – של חיסכון עלויות בענן, הוא ממש פה למטה.

אחד היתרונות הגדולים של מחשוב ענן הוא כל מה שקשור לעלויות והאפשרויות השונות לחיסכון עלויות בענן.
החיבור הישיר בין מה שאני צורך לכמה שזה עולה לי, מאפשר לי להתאים, בצורה מייטבית, את ההוצאות שלי לדרישות הייחודיות של העסק שלי.
כבר לא צריך לנחש כמה שרתים אני אצטרך בשנתיים הקרובות, כמה משתמשים יהיו לי או כמה דיסקים לקנות – שרותי הענן ידאגו להוסיף ולא פחות חשוב, להוריד חומרה, בהתאם לצורך שלי (אם הגדרתי את זה נכון כמובן) ולהתאים את התשלום שלי למה שהייתי צריך ולמה שצרכתי בפועל.

איך לחסוך עוד?

בנוסף לכל זה, יש המון כלים העומדים כיום לשימושם של לקוחות AWS, על מנת לחסוך בעלויות, מעבר לשימוש הבסיסי ב – Pay-As-You-Go.

בין אם מדובר על פתרונות אוטומטיים כגון תשלום נמוך יותר ככל שעולה הצריכה, פתרונות הכוללים התחייבות מראש לתשלום קבוע תמורת הנחה משמעותית (כגון Reserved Instances או Saving Plans) או שימוש ב – Storage Tiers (שזה גם הנושא המרכזי של הפוסט), החיסכון שלכם יכול להגיע לעשרות רבות של אחוזים. לא משנה אם אתם צרכנים קטנים או גדולים של שרותי AWS, מדובר בהרבה מאד כסף.

Amazon S3 Storage Classes

אחת הדרכים לחסוך הרבה מאד כסף היא להתאים, בצורה נכונה, את יכולות שרותי ה – Storage השונים לצרכים הספציפיים שלכם. אם אתם משתמשים ב – EBS, יש הבדלי מחיר בין סוגי הדיסקים השונים והביצועים שהם נותנים. אם אין לכם צורך בביצועים מהירים וכל מה שחשוב לכם שיהיה לכם מקום לשמור קבצים, אתם יכולים לחסוך כ – 75% מעלויות ה – Storage שלכם, אם תבחרו בסוג הדיסק הנכון.

בעולם של S3, המבחר הוא עוד יותר גדול. אתם יכולים לבחור באחת מחמשת הרמות השונות של Storage Classes ובנוסף, להכיל על Buckets או קבצים ספציפיים Tier נוסף, הנקרא S3 Intelligent-Tiering, המאפשר מעבר אוטומטי בין רמות, המבוסס על בינה מלאכותית, הלומדת את השימוש בקבצים שלכם.

אלו הן כל האפשרויות של S3 Storage Classes, החל מ – S3 Standard ועד S3 Glacier (ו – Deep Archive) שנועדו לאירכוב קבצים והחלפה של קלטות הגיבוי שאני בטוח שכולכם ( ממש כמוני) אוהבים.

חסכון עלויות בענן עם S3 Storage Classes

ההבדלים המהותיים בין ה – Tiers השונים הם השימוש בקבצים (מקבצים שנמצאים בשימוש קבוע ועד קבצים שנשמרים רק לצרכי ארכיון ואין בהם שימוש כלל), ב- SLA של זמינות הקבצים, זמן שמירה מינימלי ב – Tier מסויים, מהירות משיכת הקבצים ועלויות משיכה של קבצים (עבור Tiers שמוגדרים ככאלו שלא דורשים גישה קבועה אליהם). העלות החודשית של ה- Tiers השונים (לפי המחיר באירלנד ביום פרסום הפוסט) נעה בין $0.023 לג׳יגה עבור S3 Standard ל – $0.00099 לג׳יגה (כן, זה בערך $1 לטרה) על S3 Glacier Deep Archive וזה הפרש מאד גדול!

יש דרך לחסוך גם 100%

כשיש לנו Storage שלא מוגבל בגודל, בניגוד לדיסק הפיזי של הלפטופ שלי או ל – NAS הארגוני, יש למשתמשים נטיה ״לשכוח״ קבצים שאין בהם צורך. אז נכון, אפשר לרדת למחירים של $1 לטרה על ידי שימוש ב – S3 Glacier Deep Archive אבל אם אין לכם צורך בקבצים מסויימים, ואין לכם דרישות רגולציה, למה לא פשוט למחוק אותם?

לפעמים זה לא שווה את הזמן והמאמץ להתעסק במחיקות אבל על ידי שימוש נכון בכלים אוטומטיים, אפשר להתגבר גם על זה. אז איך עושים את זה?

מתחילים לחסוך עכשיו

אפשר לעשות את הניהול של הקבצים ב – S3 ידנית, אפשר לכתוב סקריפטים אוטומטיים ועוד שיטות אבל לא חייבים להמציא את הגלגל (למרות שלפעמים אין ברירה).

הפתרון הפשוט הוא להשתמש ב – Life Cycle Rules. אלו חוקים שאתם מגדירים על Bucket או על קבצים מסויימים (למשל כל קובץ עם הסיומת log) וה – Rule שלכם יופעל אוטומטית, על הקבצים שהגדרתם, ויעביר אותם בין Storage Tiers או ימחק אותם לחלוטין. חשוב לציין שבניגוד ל – S3 Intelligent-Tiering, שמעביר את הקבצים בין ה – Tiers השונים לפי צורת השימוש שלהם בפועל, Life Cycle הוא משהו שאני מגדיר ומנהל ומאפשר יותר סוגי Transitions, עם שליטה מלאה של המשתמש.

איך עושים את זה בדיוק, בוידאו הבא:

אז ככה מתחילים עם חיסכון עלויות בענן. ככל שתתחילו להטמיע מוקדם יותר את הכלים הללו, תהנו מהשינויים בחשבונית החודשית שלכם מהר יותר. אז קדימה, לעבודה!

אודות הכותב

בועז זינימן
Principal Developer Advocate ב – AWS. לפי שהצטרף ל – AWS שימש כדירקטור בכיר לאסטרטגיית Cloud בחברת התוכנה Rogue Wave Software אשר רכשה את Zend Technologies ב – 2015. בעשור האחרון ניהל את הצוותים הטכנולוגיים ב – Zend, כולל תיכנון ופיתוח כל מערכות ה – Web, פתרונות Hosting, אסטרטגיית IT ותשתיות. לפני שהצטרף ל – Zend, במהלך 15 השנים האחרונות, ניהל צוותי פיתוח Web במספר חברות טכנולוגיה בישראל. מתמחה בעיקר במחשוב ענן ובמערכות LAMP - Linux Apache MySQL PHP ובעל הסמכת ZCE - Zend Certified Engineer משנת 2005.