כמה הכרזות אפשר לעשות ביומיים? סיכום re:Invent 2016 (חלק א׳)

Welcome to AWS re:Invent

רוצים לדעת מה קרה ביום השני של re:Invent? כל הפרטים בפוסט על ההכרזות של AWS ביום השני.

זאת שנה רביעית ברציפות שאני מגיע לוגאס, לחזות בפלא ה – Cloud הזה שנקרא AWS re:Invent. אם עקבתם אחרי הפרסומים שלי מכנסי re:Invent הקודמים, בטח שמתם לב למגמת הגדילה, בה נמצא הכנס הזה, משנה לשנה. מאלפים בודדים בשנתיים הראשונות למספר עצום של כ – 20,000 משתפפים בשנה שעברה. ואם חשבתי שאין לאן לעלות משם (בעיקר כי כבר בשנה שעברה היה די צפוך במסדרונות ובחדרים) אמזון מביאים השנה לוגאס מעל 32,000 איש! וזה נראה ומרגיש ככה, מהשעות המאד מוקדמות של הבוקר ועד אחרי חצות.

צפוף במסדרונות re:Invent

הימים הראשונים של הכנס כוללים לא מעט ארועים ובעיקר Workshops ו – Tutorials ומתפרסים השנה על 3 מלונות בסטריפ של לאס וגאס. החל מהיום השלישי מתחילים Keynotes, בהם יש את עיקר ההכרזות והשנה זה היה זרם בלתי פוסק של שיפורים וכלים חדשים שהוכרזו במהלך הכנס. הנה הסיכום של היום הראשון.  את היום השני אסכם בפוסט הבא (שאפרסם בעוד כמה ימים).

היום הראשון ב – re:Invent

Andy Jassy הוא מנכ״ל AWS ובצורה מסורתית פותח עם ה – Keynote הראשון של הכנס. ההתחלה כללה קצת מספרים על הכנס (32,000 איש!) ועל התוצאות העסקיות של AWS (מספר צנוע של 13 מיליארד דולר ב – 12 החודשים האחרונים, המהווים עליה של 55% יחסית לתקופה המקבילה אשתקד).  בשלב השני התחילו ההכרזות וזה היה ממש מבול. בהתחשב בעובדה שאמזון עומדים לסיים את השנה עם מעל 1000 פיצ׳רים חדשים, זאת לא ממש הפתעה.

אז מה היה לנו?

שרתים חדשים

אז מספר משפחות שרתים קיבלו סוגים חדשים (T2.xlarge & T2.2xlarge) והוכרזו מספר משפחות חדשות:

  • R4 – הסדרה החדשה של Memory Optimized Instances עם עד קיבלות כפולה של זיכרון (448GB) ומעבדים (עד 64 vCPUs).
  • I3 – הדור הבא של מכונות I/O Intensive עם יכולת של עד פי 9 IOPS מהדור הקודם.
  • C5 – עוד מכונת דור חדש למכונות ה- Compute Optimized, עם יותר מעבדים וירטואלים (עד 72) והתבססות על המעבד החדש של אינטל Skylake.
  • Elastic GPU – אמנם עדיין ב – Preview אבל בעתיד יאפשר לכם לחבר כח מחשוב, מבוסס GPU, בדיוק כמו שמחברים אחסון מבוסס EBS.

AWS Full Instances list

אם אתם עדיין רצים על מכונות ישנות, הייתי ממליץ לכולם להכניס לתוכנית העבודה של 2017 מיגרציה למכונות החדשות על מנת לא להיות מופתעים כשהישנות יתחילו להעלם מהקטלוג.

Lightsail

אמזון מבינים שיש לא מעט כסף גם ב – Low End ולא רק ב – Enterprise. לא מעט לקוחות מחפשים פתרון מחשוב פשוט עבור משימות פשוטות (אתר בסיסי או בלוג,POC או שרתי פיתוח). Lightsail הוא פתרון ה – VPC של אמזון. שרת וירטואלי פשוט, בו המשתמש בוחר גודל מתוך מספר גדלים בסיסיים מוגדרים מראש ואמזון ידאגו להריץ לו מכונה לפי הגדרות אלו, מבלי השלקוח צריך להתעסק עם הגדרות Security או Storage וכל זה החל מ – $5 לחודש (פחות מ – T2.micro שעולה כמעט כפול).

Athena

אני עוד לא בטוח מה אני הולך לעשות עם Athena אבל ברור לי שזאת אחת ההכרזות החשובות של הכנס. מדובר על כלי להרצת שאילתות בסגנון SQL על נתונים שיושבים ב – S3!

Lex, Rekognition ו – Polly

תחת הכותרת של Amazon AI, הוכרזו במהלך הכנס שלוש חבילות שמספקות זיהוי פנים (Rekognition), זיהוי דיבור (Lex – מבוסס על Alexa שעובד נפלא על פי הנסיון שלי מהשבוע האחרון – אמזון חילקו לבאי הכנס – EchoDot שמתחבר לאלקסה. לא התאפקתי והגדרתי אותו בחדר במלון. עובד נפלא) ו – Polly שהוא כלי Text To Speech.

PostgreSQL for Aurora

מרב מחיאות הכפיים ביום הראשון הגיעו דווקא לפיצ׳ר הזה, שכנראה רבים בקהל חיכו לו (משהו דומה קרה לפני שנתיים או שלוש כשאמזון הכריזו על PostgreSQL for RDS).

VMWare

היה גם חלק שלם על שיתוף הפעולה עם VMware אבל אין לי משהו מעניין להגיד על זה, ברשותכם אדלג הלאה.

Greengrass

מדובר על נסיון של אמזון להכניס טכנולוגייה הבוססת על Lambda להתקנים ניידים (בעיקר אבל לא רק בתחום ה – IoT), תוך שיתוף פעולה עם יצרניות החומרה (למרות שניתן יהיה להוריד את החבילה גם בשלב מאוחר יותר).

Greengrass אמור לפתור מספר בעיות שיש היום להתקנים חכמים, בעיקר ההסתמכות של אותם התקנים על חיבוריות לרשת. במקרים בהם אין חיבוריות, אותם התקנים חכמים (אם מדובר על בית חכם, תעשייה או חקלאות) הופכים לטיפשים גמורים. Greengrass אמור לפתור את הבעיה על ידי יצירת אפשרות להריץ חלק מהתהליכים מקומית על ההתקן ולשמור Data הדרוש לעבודה שוטפת של ההתקן עד שהחיבור יחודש. היתרון הגדול למפתחים הוא שמדובר על אותה מערכת שמריצה את Lambda ועל כן ניתן יהיה לעשות שימוש באותו קוד בדיוק גם על הענן וגם על ההתקן.

Snowball Edge

ב – re:Invent בשנה שעברה הוצג ה – Snowball. מארז (מאד פונקציונלי וקשיח), שאפשר להזמינו מאמזון, לטעון אותו בנתונים מתוך ה – Data Center ולשלוח חזרה לאמזון על מנת לקצר את זמן הטעינה של נתונים לענן. אמזון הופתעו מהביקוש ל – Snowball ותוך שנה מציגים גרסה חדשה ומשופרת, הכוללת 100TB של דיסקים (כפול מהקודם), אפשרות לחבר מספר של Snowballs ב – Cluster (מה שמאפשר הגדלת נפח, ביצועים ושרידות) והכי חשוב (לדעתי), המוצר החדש מגיע עם יכולת מחשוב (ולא רק דיסק טיפש) מבוססת Lambda Greengrass, המאפשרת להריץ קוד על ה – Snowball לצרכים כמו בדיקת הנתונים, ביצוע עיבוד נתונים ישירות על ההתקן ועוד אין סוף אפשרויות שפתוחות עכשיו ללקוחות השונים.

Snowmobile

ואז הגיעה הרגע המשעשע של ה – Keynote. לאולם נכנסה, בנסיעה, משאית ענק שאמזון בנו עבור אותם לקוחות שה – Snowball לא מספק עבורם את הנפחים הדרושים למידע שעליהם להעביר לאמזון. מדובר על משאית הגוררת מכולה, בתוכה יש DataCenter קטן של 100PB כן – Peta! אמזון יגיעו עם המשאית עד אליכם, ימקמו את המכולה בחצר ויחברו אותה לחשמל ולרשת שלכם (בסיב אופטי) וכשתסיימו (אחרי כמה חודשים) לטעון את ה – Data, המשאית תיקח את המכולה לאמזון ותטען את הכל לענן. How cool is that?

AWS Snowmobile

וזה היה רק היום הראשון… את היום השני אסכם בפוסט נפרד (שבנתיים עלה כאן) ואם אתם רוצים לבלות כמעט שעתיים וחצי ולראות את ה – Keynote המלא, כל מה שצריך זה ללחוץ על כפתור ה – Play פה למטה.

אודות הכותב

בועז זינימן
Principal Developer Advocate ב – AWS. לפי שהצטרף ל – AWS שימש כדירקטור בכיר לאסטרטגיית Cloud בחברת התוכנה Rogue Wave Software אשר רכשה את Zend Technologies ב – 2015. בעשור האחרון ניהל את הצוותים הטכנולוגיים ב – Zend, כולל תיכנון ופיתוח כל מערכות ה – Web, פתרונות Hosting, אסטרטגיית IT ותשתיות. לפני שהצטרף ל – Zend, במהלך 15 השנים האחרונות, ניהל צוותי פיתוח Web במספר חברות טכנולוגיה בישראל. מתמחה בעיקר במחשוב ענן ובמערכות LAMP - Linux Apache MySQL PHP ובעל הסמכת ZCE - Zend Certified Engineer משנת 2005.