AWS re:Invent 2015 שובר שיאים

AWS re:Inventזו השנה השלישית ברציפות שאני מגיע לכנס השנתי של AWS re:Invent בוגאס וכמו בכל שנה, אמזון עושים את זה מרשים יותר וגדול יותר. השנה מספר המשתתפים בכנס עולה על 19,000 איש ו – 35,000 נרשמו ל – Live Stream.

כל זה יפה ומרשים אבל הסיבה האמיתית ש – 19,000 התעוררו ממש מוקדםהיום בוגאס היא ההכרזות של אמזון ב – Opening Keynote, והיו לא מעט כאלו.

המכנה המשותף של רוב ההכרזות של היום הראשון הוא הפניה ל – Enterprise. אחרי שכבשו בסערה את עולם הסטארטאפים וה – SMB, אמזון יוצאים אחרי הלקוחות הגדולים והכסף הגדול ורוב מאמצי הפיתוח של AWS מכוונים ללקוחות אלו.

אז הנה הרשימה הכמעט מלאה.

QuickSight

אמזון נכנסים בפעם הראשונה לשוק ה – BI (תוך כדי שהם, ולא בפעם הראשונה, יורים ברגל לחלק מהשותפים העסקיים שלהם) ומכריזים (עדיין ב – Preview) על כלי BI שיאפשר ניתוח נתונים בצורה פשוטה יותר מכלי BI מסורתיים ופונה לא רק למומחי הנתונים בארגון, אלא ישירות לאנשי השיווק, כספים, כח אדם וכו׳. במקביל אמזון משיקים כלי ניתוח נתונים מהיר בשם Spice, שהוא לב המערכת אבל פתוח גם לכלי BI אחרים, שיכולים להשתמש בו כמנוע השאילתות.

הדמו נראה קצת בסיסי בשלב זה, וכלל בעיקר התמקדות בתוצרים של ה – BI ולא באיך בונים את השאילתות או הדוחות אבל מה שהוצג בשלב זה היה מרשים למדי בהתחשב בעובדה ש – AWS מעולם לא הייתה חברת BI.

Firehose

השרות החדש, מבית Kinesis, מאפשר לקחת כל מוצר שמייצר Data Stream, תוך פזילה חזקה לכיוון של מוצרי IoT, ושלוח את ה – Stream ישירות למוצרי ה – Storage של AWS. בשלב זה ניתן לשמור את המידע מה – Stream ל – S3 ו – Redshift.

בנוסף לשרותי השמירה של ה – Stream, אמזון מציעים כלים שונים מסביב לשרות, הכוללים דחיסה של הנתונים, הצפנה וכמובן Scaling בהתאם לכמות המידע שנשלחת.

Snowball

AWS Snowballזוכה התואר למוצר המפתיע של הבוקר הוא ארגז אפור הנקרא Snowball, היכול לאחסן 50TB והכל במטרה להעביר כמויות גדולות של מידע מלקוחות לשרותים של אמזון. כבר לפני ארבע שנים כתבתי על פתרון שליחת הדיסקים לאמזון, אבל דיסק בודד לא פותר את בעיית שינוע המידע עם כמויות הנתונים שארגונים גדולים מייצרים כיום. לצערנו, מהירות התקשרות לא מצליחה להשיג את כמויות ה – Data ולכן אמזון מציעים שרות שכולל ארגז, נפח דיסק, הצפנה וכל הכאב ראש הלוגיסטי, על מנת לשלוח כמויות גדולות של נתונים לענן.

AWS Snowballה – Snowball מגיע עם קינדל בחזית המכשיר, המשמש לניהול הקופסא ובאורך פלא, לאחר שמכבים אותה, הופך לתווית משלוח עם כל הפרטים שדרושים לחברת השליחויות להעביר את הקופסא חזרה לאמזון.

השימוש במכשיר פשוט מאד, וכל מה שצריך זה לחבר אותו לחשמל ורשת, להגדיר מספר הגדרות ולהתחיל לשפוך אליו מידע. הקופסא האפורה עמידה במיוחד ולמרות שאמזון הציגו סרט שמפיל את ה – Snowball מגובה של כ – 2 מטר, לנו לא נתנו את התענוג לנסות את זה בעצמנו.

MariaDB on RDS

אישית אני לא חושב שאלו חדשות גדולות (בעיקר כי MariaDB הוא אח תאום של MySQL) אבל אמזון מרחיבים את מגוון בסיסי הנתונים הנתמכים על ידי RDS ומוסיפים את MariaDB לארסנל בסיסי הנתונים החינמיים, לצד Oracle ו – MSSQL, הניתנים בתשלום נוסף על עלויות השרת.

AWS Database migration services ו – AWS schema conversion tool

שנים כלים חדשים שנועדו להקל על ארגונים להעביר את בסיסי הנתונים שלהם לענן של AWS. הראשון מאפשר ליצר, בצורה פשוטה, רפליקציה של בסיס נתונים קיים לאחד מבסיסי הנתונים הנתמכים ב – RDS ולעשות Cut Over מבלי לאבד מידע או ליצר Downtime.

הכלי השני מאפשר להעביר נתונים בין מנועי DB שונים, תוך יצירת סכמות נתונים שאמורות לשמור על שלמות המידע בתהליך ההעברה.

נשמע נחמד (וחייבים לתיין שלא נרשמה התלהבות רבה בקהל) אבל צריך לראות איך זה עובד בפועל. מנסיון עם תהליכים דומים בעבר, אני בספק אם זה יעבוד חלק כמו שזה נראה בשקפים.

AWS Config tools

זהו מנוע, המאפשר ליצור חוקים בכל מה שקשור לשימוש בשרותים של AWS. לדוגמא, תוכלו ליצור חוק שמאפשר יצירת מכונות חדשות אך ורק תחת VPC. במידה וחוק זה מופר, המכונה תימחק או מנהל המערכת יקבל הודעה על כך בהתאם למה שהגדרתם.

לילה טוב מוגאס ומ – AWS re:Invent.

היו עוד כמה הכרזות קטנות יותר במהלך ה – Keynote, אבל לי הן לא נראות חשובות וחוץ מזה עוד מעט חצות בוגאס וצריך מחר לקום מוקדם לעוד Keynote, אז נסתפק בזה.

אודות הכותב

בועז זינימן
Principal Developer Advocate ב – AWS. לפי שהצטרף ל – AWS שימש כדירקטור בכיר לאסטרטגיית Cloud בחברת התוכנה Rogue Wave Software אשר רכשה את Zend Technologies ב – 2015. בעשור האחרון ניהל את הצוותים הטכנולוגיים ב – Zend, כולל תיכנון ופיתוח כל מערכות ה – Web, פתרונות Hosting, אסטרטגיית IT ותשתיות. לפני שהצטרף ל – Zend, במהלך 15 השנים האחרונות, ניהל צוותי פיתוח Web במספר חברות טכנולוגיה בישראל. מתמחה בעיקר במחשוב ענן ובמערכות LAMP - Linux Apache MySQL PHP ובעל הסמכת ZCE - Zend Certified Engineer משנת 2005.