אמזון מציגים – AWS Markertplace

בשעה טובה ומוצלחת ואחרי לא מעט עיכובים ודחיות, אמזון משיקים שרות חדש בשם AWS Marketplace, שאמור לקצר עוד יותר את הדרך למשתמשים השונים מתחילת תהליך הקמת מערכת ועד שהמערכת מוכנה לקבל פניות של לקוחות.

לפני שנסביר במה מדובר, חשוב לי לציין שלקחתי חלק מאד פעיל במסגרת העבודה שנעשתה ב – Zend בכל מה שקשור להשקה של מוצרי Zend Server תחת Marketplace. עושה רושם שהמאמץ שנעשה בשתי החברות, על מנת להביא לשוק הענק של שרתי PHP את Zend Server, כחלק מהפלטפורמה החדשה של Marketplace, מתברר כמאד משתלם – אמזון לקחו את המוצר שלנו והשתמשו בו לאורך כל ההשקה. החל מההודעה הראשונית דרך פוסטים בבלוג של ג’ף באאר ועד הוידאו במצורף לפוסט זה. כבוד!!!

מה זה Marketplace?

אז אם זה לא הפוסט הראשון שאתה קוראים בבלוג זה (ואם כן, תתחילו לקרוא את המדריכים), אתם מכירים לבטח את EC2 – אותן מכונות וירטואליות שאמזון “משכירים” לפי שעה, עבור כל שימוש שתעלו בדמיונכם. ואם אפשר להשכיר שרתים לפי שעה, למה לא להשכיר את התוכנה שרצה עליהם באותו מודל? אז מעכשיו אפשר!

אז נכון שכבר לפני כמה שנים אמזון הציגו מודל שנקרא DevPay, בו ניתן היה “להשכיר” תוכנה יחד עם השרתים של אמזון אבל אם מעולם לא שמעתם עליו, אתם יכולים להיות בטוחים שאתם לא לבד. DevPay לא ממש הצליח להמריא וזאת בעיקר בגלל העובדה שהוא היה מוצר לא ממש מוצלח. לחברות התוכנה היה קשה מאד להטמיע את המוצר (מי כמוני יודע, שבועות עבדנו רק כדי לגרום לו לעבוד) ולבנות עליו מודלי תמחור מעבר למודל הבסיסי X$ לשעה, הלקוחות לא ממש הכירו אותו ומי שכבר ניסה אותו לא תמיד הצליח לסיים את המסע הלא קצר של רישום ל – DevPay ואמזון לא ממש עשו מאמצים לשווק אותו, מה שהפך את כל הסיפור ללא ממש כלכלי.

Marketplace אמור לספק את אותה פונקצינליות בסיסית של DevPay, להשכיר מוצרי תוכנה בצורה של שרות ובתשלום לפי שעה אך בנוסף לזאת, לפתור לפחות חלק מהבעיות שהיו למוצר הקודם ובניהם:

  • חיפוש תוכנה – דמיינו לעצמכם App Store, בדיוק כמו שיש לכם בטלפון, של מוצרי תוכנה לשרתים, עם יכולות חיפוש אמיתית, כלים להשוואת מוצרים, ביקורות וציונים של משתמשים אחרים ועוד.
  • תמחור – Marketplace אמור לטפל בשתי בעיות תמחור קשות מאד של DevPay. מחירים לא ברורים והרבה הפתעות הן לחברות התוכנה והן ללקוחות וחשוב יותר, יכולת אמיתית לתמוך במודלים שונים של תמחור. מחירי תוכנה ובעיקר תוכנה לשרתים, במקרים רבים משתנים לפי עוצמת השרת עליו התוכנה מופעלת. רשיון זול יכול לדוגמא לרוץ על שרת עם מעבד בודד אך אם אתם רוצים להריץ תוכנה על שרת עם 8 מעבדים, ברוב המקרים תידרשו לשלם הרבה יותר על הרשיון. מכיוון שבעולם שרתי ה – EC2 של אמזון יש סוגים שונים של מכונות, היכולת לתמחר מוצר תוכנה בהתאם לסוג השרת עליו היא רצה חשובה מאין כמוה. Marketplace מאפשר את כל זה ובנוסף תומך במודלים כגון תשלום קבוע, המשמש בדרך כלל לתשלום מראש עבור תמיכה.
  • One Click Deployment – בחרתם את המוצר וסוג השרת עליו תרצו להריץ אותו? קליק אחד ולאחר כמה דקות וללא כל פעולה נוספת השרת והתוכנה מוכנים לשימושכם המלא. פשוט לא?

מי צריך את זה?

השימוש ב – Marketplace יכול להיות מאד מגוון ועשוי לענות לצרכים של משתמשים שונים. החל ממפתחים ומנהלי מערכות שרוצים להתנסות במוצר חדש, להשוות בין מוצרים קיימים, להריץ בדיקות מסוגים שונים, דרך מערכות המושפעות מעליות וירידות בשימוש בהן או מערכות שצריך אותן רק אחת לכמה זמן.

קחו למשל אתר אינטרנט, המשתמש ב – Zend Server, על מנת לקבל את שרת ה – PHP הטוב ביותר שיש כיום בשוק ;-). ביום יום האתר רץ על שני מחשבי EC2, מסוג m1.large ובנוסף לעלויות השרת, יהיה על בעלי האתר לרכוש מ – Zend רשיון לשני שרתים ותמיכה (לצורך הדוגמא ברמת שרות Gold), בעלות של כ – $3,300 לשנה לשרת. מכיוון שמדי פעם, בזמנים של מבצעים מיוחדים, שני השרתים לא עומדים בעומס, החברה מוסיפה שרתים (נגיד עד 5) בהתאם לצורך. במודל הרישוי הקלאסי, על החברה לרכוש רשיונות שנתים לכל השרתים, ללא קשר לכמה זמן צריך אותם. רכישה זו תסתכם באלפי דולרים רבים, שרובם ילכו לפח כי לא נעשה בהם שימוש.

Marketplace מאפשר לחברה הדמיונית שלנו לרכוש רישוי עבור השרתים הנוספים במודל של תשלום לפי שעה (במקרה זה במחיר של $0.39 לשעה) ולשלם רק עבור אותם פרקי זמן שבהם באמת נעשה שימוש בשרתים. אם השרתים יופעלו חודשיים בשנה, העלות לחמישה שרתים במודל זה תהיה פחותה מעלות של שרת בודד במודל הקלאסי.

חברה אחרת שצריכה לעשות עיבוד נתונים חודשי (לצורך משכורות לדוגמא), הלוקח יומיים בסוף כל חודש ומשתמשת ב – IBM DB2, יכולה להפעיל שרת אמזון עם DB2 מבוסס Marketplace ולשלם דולרים בודדים לשעה, למוצר שעלותו עשרות ולפעמים אף מאות אלפי דולרים ברישוי רגיל.

מדובר למעשה על מודל חדש לשימוש בתוכנה לעולם השרתים. אמזון מנסים לעשות לתוכנות כבדות של יצרני תוכנה גדולים, את מה ש – Apple עשו לעולם התוכנה למכשירים ניידים ולשוק המשחקים, הזוכה לפריחה מחודשת בזכות ה – App Store והמקבילות שלו.

כבר ביום ההשקה עשרות תוכנות זמינות על פלטפורמת ה – Marketplace ובניהם שרתי בסיסי נתונים כגון DB2  ו – MySQL (הכולל תמיכה בתשלום) הסטנדרטיים ושרתי NoSQL כגון Mongo ו – CouchDB, שרתי אפליקציה של Zend ו – IBM Websphere ואפליקציות מסוגים שונים כגון CRM, eCommerce, BI ועוד. אני בטוח שזאת רק ההתחלה ושהרשימה הזאת תגדל באופן מאד מרשים בשבועות הקרובים.

לסיום, תקדישו 2 דקות לסרט קצר בכיכובה של Zend, המסביר על השרות.

אודות הכותב

בועז זינימן
Principal Developer Advocate ב – AWS. לפי שהצטרף ל – AWS שימש כדירקטור בכיר לאסטרטגיית Cloud בחברת התוכנה Rogue Wave Software אשר רכשה את Zend Technologies ב – 2015. בעשור האחרון ניהל את הצוותים הטכנולוגיים ב – Zend, כולל תיכנון ופיתוח כל מערכות ה – Web, פתרונות Hosting, אסטרטגיית IT ותשתיות. לפני שהצטרף ל – Zend, במהלך 15 השנים האחרונות, ניהל צוותי פיתוח Web במספר חברות טכנולוגיה בישראל. מתמחה בעיקר במחשוב ענן ובמערכות LAMP - Linux Apache MySQL PHP ובעל הסמכת ZCE - Zend Certified Engineer משנת 2005.