עד כמה גדול הענן?

ישנם נסיונות רבים, לנסות ולהבין עד כמה גדול אותו ענן מחשוב עליו כולם מדברים בשנים האחרונות. אחת הבעיות היא, שהמושג ענן מחשוב, בהגדרתו, הוא אמורפי ועל כן בלי ניתן למדידה, לפחות לא בצורה פשוטה ובטח שלא מדוייקת. החברות הרבות בתחום לא ממש מנדבות מידע אלא בעיקר מספקות חלקים ממנו, המשרתים את צרכיהן. לדוגמא, אמזון מדברים על 200 מיליארד אוביקטים ב – AWS ו – 200 אלף בקשות לשניה. זהו בהחלט מספר מרשים אבל לא ניתן להסיק ממנו הרבה. אוביקט באמזון יכול להיות קובץ של 1K או שרת ולך תדע למה אמזון מתכוונים. Rackspace טוענים שיש להם 64 אלף שרתים ברחבי העולם, אבל רק חלק (קטן?) מהם קשורים לשרותי הענן של החברה.

גיא רוזן, בבלוג Jack of all Clouds, מצא כבר בספטמבר 2009 דרך מאד מעניינת להעריך את מספר השרתים המופעלים בענן של אמזון. גיא הצליח לתרגם את שם המכונה המתקבל בזמן הרצת Instance ב – AWS, למספר סידורי שניתן לעקוב אחריו. שנה מאוחר יותר (למען הדיוק אתמול), מפרסם גיא את תוצאות המעקב שלו (יחד עם CloudKick) אחרי מספר השרתים החדשים המופעלים ב – AWS. הדו”ח עוקב אחרי מספר השרתים שהופעולו (שימו לב – הופעלו, לא רצים) בחווה US-East של אמזון בלבד (אחת מתוך ארבע שיש כיום) והמספרים מאד מרשימים:

  • בספטמבר 2009, עמד מספר השרתים המופעלים על כ – 50,000 ליום.
  • הממוצע היומי לכל 2009 הוא קצת פחות מ – 32,000 שרתים ליום.
  • נכון לסוף 2010, המספר עובר את ה – 100,000 שרתים כמעט בכל יום נתון.
  • הממוצע היומי לכל 2010 הוא קצת יותר מ – 70,000 שרתים ליום. עליה של כ – 120%!!!

אז מה ניתן ללמוד מהמספרים הללו:

  • התשתית של אמזון גדלה בקצב מטורף. זה אמנם לא הגידול של 300%+ שרואים ב – 2009 אבל עדיין זו יותר מהכפלה בשנה. זה מספר מדהים.
  • מדובר באחד מתוך ארבעה מרכזי השרתים של אמזון. גם אם מדובר באחד מהשניים היותר עמוסים והאחרים עדיין לא הגיעו לאותן רמות, שרותי AWS אחראיים למאות אלפי מחשבי Cloud שעולים מדי יום (להערכתי 200 – 300 אלף).
  • אמזון ממשיכים וימשיכו לגדול, אם כי לא באותם אחוזים. אני לא חושב שגדילה מעל 100% היא ראלית ל – 2011 אבל החדירה של מחשוב ענן ליותר ויותר ארגונים יכולה לתת את הדחיפה כדי לעבור מספר זה גם בשנה הבאה.

כנראה שאין תשובה ברורה לעד כמה גדול הענן, אבל עושה רושם שהוא הולך וגדל מיום ליום. כבר עכשיו חלק לא מבוטל (וזה מאד בולט בסטארטפים) מהחברות מתנסות בטכנולוגיה ורבות אחרות יעשו את צעדיהן הראשונים בשנה הקרובה. הגדילה של שרותי הענן בשנים הבאות הולכת להתבסס על הלקוחות החדשים (כבר מזמן לא Early adopters) ועל כמות עצומה של אפליקציות ושרותים, המפותחים בימים אלו ועושים שימוש בתשתיות ענן. אני נתקבל בכל יום נתון בלפחות חברה אחת חדשה (ובד”כ יותר), שמפתחת פתרונות שונים ומשונים המתבססים על תשתיות ענן. שרותים אלו (שהם צרכני תשתית בפני עצמם) רק יעודדו עוד ועוד משתמשים לעבור לענן על מנת להנות מהיתרונות שהוא מציע. נראה שאנחנו רק בתחילת הדרך.

אודות הכותב

בועז זינימן
Principal Developer Advocate ב – AWS. לפי שהצטרף ל – AWS שימש כדירקטור בכיר לאסטרטגיית Cloud בחברת התוכנה Rogue Wave Software אשר רכשה את Zend Technologies ב – 2015. בעשור האחרון ניהל את הצוותים הטכנולוגיים ב – Zend, כולל תיכנון ופיתוח כל מערכות ה – Web, פתרונות Hosting, אסטרטגיית IT ותשתיות. לפני שהצטרף ל – Zend, במהלך 15 השנים האחרונות, ניהל צוותי פיתוח Web במספר חברות טכנולוגיה בישראל. מתמחה בעיקר במחשוב ענן ובמערכות LAMP - Linux Apache MySQL PHP ובעל הסמכת ZCE - Zend Certified Engineer משנת 2005.