כמה זה הרבה זיכרון לשרת?

AWS_x1

עד היום, אפשר היה להריץ באמזון שרתים חזקים למדי. בין אם מדובר על שרתים מרובי מעבדים וליבות (40 מעבדים וירטואליים על m4.10xlarge), או עם מאות ג׳יגה של זיכרון לשרת (244 גיגה במגוון שרתים), לרוב השימושים, כח מחשוב כזה אמור היה להספיק. אז זהו שלא!

הרבה זיכרון לשרת? המון!

אמזון מכריזים היום על סוג חדש של שרת – x1.32xlarge, הראשון (והיחיד נכון לעכשיו) למשפחת ה – x1. אם עד היום ספרנו זכרון בג׳יגות, המשפחה החדשה עוברת סקאלה ומציעה טרות של זיכרון. כמה בדיוק? כמעט 2TB של זיכרון על שרת בודד (שזה כמעט כמו גודל הדיסקים הכולל של שרת ה – NAS שאני מריץ בבית).

חוץ מכמויות מטורפות של זיכרון, השרת החדש מציע ארבעה מעבדי Intel™ Xeon E7 8880 v3 Haswell עם 64 ליבות ו – 128 מעבדים וירטואליים (הכי חזק נכון להיום ב – AWS), שני SSD של 2TB כל אחד וביצועי רשת משופרים ללא עלות נוספת.

אם כבר מזכירים את העלות, זול זה לא הולך להיות. מחירו של השרת החדש הוא $13.338 לשעה ובחישוב פשוט כ – $320 ליום או קצת פחות מ – $10,000 לחודש!

למה זה טוב?

לקוחות רבים של AWS עושים שימוש נרחב בישומים הרעבים מאד לזיכרון כגון בסיסי נתונים, אנליזה של נתונים, big data ועוד והדרישה למכונות עם עוד ועוד זיכרון עולה מיום ליום. המשפחה החדשה של שרתי ה – x1 פונה בדיוק למשתמשים אלו, שעד היום נמנעו מלהעביר את שרתי הענק שלהם לענן או נאלצו ליצר Clusters של שרתים (מאד חזקים בפני עצמם) ולהתמודד עם אתגרי הניהול של Clusters אלו.

השרת החדש ממשיך את הכיוון של AWS, שהסתמן עוד ב – re:Invent בסוף השנה שעברה, השקעה גדולה מאד בשוק ה – Enterprise. אחרי שכבשו בסערה את שוק המפתחים, הסטארטאפים והחברות הקטנות/בינוניות, אמזון מתפנים להשקיע (ולדעתי מדובר על השקעה מאד גדולה) בלקוחות הבאמת גדולים, כאלו שיכולים להרשות לעצמם לשלם כמה עשרות מליונים בחודש ל – AWS ועדיין לחסוך הון.

אחד הישומים הראשונים, המוזכרים בבלוג ההכרזה על השרת החדש של Jeff Barr (שאגב מגיע לישראל כדובר הראשי של AWS Summit Tel Aviv ב – 16 ליוני), הוא ישומי ה – SAP OLAP ו – OLTP של SAP HANA שאושרו על ידי SAP לרוץ ב – Production על השרת החדש.

בשלב זה, השימוש ב – x1 מוגבל רק לחלק מהאתרים של AWS ומחייב למלא טופס בקשה לשימוש (שיכול לקחת זמן עד שהוא יאושר).

אני חייב להודות שאני ממש סקרן לראות מה יהיה השרת הבא במשפחת ה – x1. האם אמזון התחילו עם החזק ביותר ויציגו שרתים קצת פחות חזקים (ויקרים) או שהם עוד הולכים להציג מפלצות בסדר גודל שעוד לא ראינו. החדשות הטובות הן, שעם אמזון התשובות מגיעות בדרך כלל די מהר.

אודות הכותב

בועז זינימן
Principal Developer Advocate ב – AWS. לפי שהצטרף ל – AWS שימש כדירקטור בכיר לאסטרטגיית Cloud בחברת התוכנה Rogue Wave Software אשר רכשה את Zend Technologies ב – 2015. בעשור האחרון ניהל את הצוותים הטכנולוגיים ב – Zend, כולל תיכנון ופיתוח כל מערכות ה – Web, פתרונות Hosting, אסטרטגיית IT ותשתיות. לפני שהצטרף ל – Zend, במהלך 15 השנים האחרונות, ניהל צוותי פיתוח Web במספר חברות טכנולוגיה בישראל. מתמחה בעיקר במחשוב ענן ובמערכות LAMP - Linux Apache MySQL PHP ובעל הסמכת ZCE - Zend Certified Engineer משנת 2005.