ZendCon12 – Cloud, Mobile, Drink

לפני קצת יותר משבוע הסתיים בקליפורניה עוד כנס ZendCon מוצלח (איך זה שתמיד הכנס האחרון מרגיש הכי מוצלח מכולם?). אז אחרי שקצת התאוששתי מהג’ט לג, הגיע הזמן לסכם את מה שהיה לנו שם.

זה היה שבוע (פלוס קצת) אינטנסיבי מאד. טיסות (שוב טיסת האמיצים הישירה ללוס אנג’לס), קצת עבודת הכנה במשרד (ועוד הרבה עבודה לא מתוכננת במשרד, שמישהו דאג לסדר לנו), יומיים של הקמה לקראת הכנס וביום שני בבוקר נפתח סוף סוף ZendCon 2012 – הכנס השנתי של החברה בה אני עובד, בו לקחתי חלק בפעם השישית. כמו בכל שנה, הכנס משמש במה להכרזות חדשות של Zend ומביא מאות מפתחים מעולם ה – PHP לשמוע את ההרצאות החמות ביותר בתחום, במהלך ארבעת ימי הכנס.

הכרזות

שתי ההכרזות המרכזיות של Zend השנה היו סביב יציאת הגרסה החדשה של Zend Server, מוצר הדגל של החברה להרצת אפליקציות PHP ויוזמת Cloud-connected Mobile, המאפשרת פיתוח אפליקציות מובייל במהירות וביעילות, תוך שימוש ב – Zend Studio, עורך הקוד של Zend, שזכה לגרסה חדשה (Beta 10) לכבוד ההכרזה.

Zend Server 6, שיצא בגרסת Beta, הוא למעשה מוצר שנכתב מחדש כמעט לחלוטין. השיפורים בו כוללים התאמה טובה יותר לפריסת שרתי PHP בסביבת Cloud, ארכיטקטורה חדשה של ניהול ה – Cluster (שימוש ב – P2P, ללא שרת מנהל) וממשק משתמש חדש לחלוטין, המבוסס כולו על API מול מרכיבי השרת השונים (מה שמאפשר שימוש בכל אחד ממאפייני הממשק באפליקציות חיצוניות, באמצעות אותו API).

אנדי גוטמנס, מנכ”ל Zend, כתב בלוג פוסט מעולה על Cloud-connected Mobile שאני מאד ממליץ לקרוא על מנת להבין במה מדובר. אם אין לכם זמן או חשק לקרוא פוסטים ארוכים באנגלית, תקדישו 12 דקות לוידאו הבא (מתוך venturebeat.com), המדגים את השימוש בגרסה החדשה של Zend Studio 10 ופיתוח אפליקציות Mobile לכל הפלטפורמות הפופולריות כיום.

Cloud

היה שמח בתחום ה – Cloud בכנס. קודם כל, במסגרת ההכרזות, שוב דובר על שיתוף הפעולה בין Zend ו – VMware במסגרת – VMware vFabric™ Application Director, המאפשר באמצעות ממשק Drag & Drop פשוט, לבנות ארכיטקטורות מורכבות של שרתים ורכיבי רשת, על מנת ליצור Blueprint של סביבת מחשוב, אותה ניתן, בשלב מאחור יותר, להתקין בסביבות Cloud שונות.

redhat עם פלטפורמת ה – OpenShift היו מוקד משיכה מאד גדול בתערוכה, שהייתה חלק מהכנס, בה הם הציגו את Zend Server על OpenShift שפונה ישירות לקהל מפתחי ה – PHP ומאפשר להם להרים סביבת עבודה מלאה מבוססת Zend Server, על גבי הפלטפורמה של redhat.

והיה גם פנל של שלושת פלטפורומת ה – Open Source לפיתוח בענן, אותו למרבה הצער הפסדתי. נציגים של CloudStack, OpenShift ו – OpenStack עלו לבמה ונשאלו שאלות “נוקבות” על הפלטפורמות השונות. השמועות אומרות שהיה מעניין.

ביום השני לכנס היה לי העונג לפגוש את סמיונה ברונוזי (@simon) מאמזון, שנתן את אחת ההרצאות היותר טובות שראיתי בזמן האחרון. חוץ מהעובדה שסמיונה דיבר על פיתוח, PHP ו – Cloud, נושאים המאד קרובים לליבי, הוא פשוט יודע לעמוד על הבמה ולהשאיר קהל של מאות מרותק במשך 50 דקות (למרות שהיה מדובר על ההרצאה שבאה מיד אחרי ארוחת הצהריים וכולם יודעים מה ממשתף בכנס רוצה לעשות אחרי ארוחת צהריים).

מליץ בחום לצפות בהקלטה ואם אתם במקרה בסוף החודש בכנס של אמזון בווגאס (re: Invent), סמיונה מעביר מספר הרצאות במסלול למפתחים, לכו לראות אותו.

Mobile

כאמור, Mobile היה אחד מהנושאים המרכזיים בכנס וחוץ מ – Cloud-connected Mobile של Zend, אותו כבר הזכרתי, הרצאות רבות כוונו למפתחי אפליקציות Mobile ומכיוון שמדובר על כנס PHP, רבות דובר על צד השרת של אפליקציות אלו.

הכיוון העיקרי של רבים מהדוברים בכנס היה Mobile first. פיתוח אפליקציות מכוונות Mobile כבר מהשלב הראשון של התכנון ולא כגיבנת, שמנסים להלביש על אפליקציית Web מסורתית, כנהוג במקרים רבים. כחלק מאסטרטגיה זו, כדאי גם לציין את הכיוון הכללי של פיתוח ממשקים מבוססי API, בהם נעשה שימוש גדול מאד (כולל ב – Zend Server 6 כאמור) בפרויקטים רבים. שימוש בשיטה זו מאפשר פיתוח Backend אחד, אליו ניתן לקשר מספר רב של אפליקציות Frontend, כולל אפליקציות Mobile, תוך שמירה על גמישות מאד גבוהה של המערכת וגישה מיידית לתכונות ואפשרויות חדשות בכל הממשקים השונים במקביל.

Drink

והיה גם החלק הפחות רציני ורשמי של הכנס (שכלל ליטרים רבים של בירה). עשרות שיחות מסדרון (ובעיקר בקבלות הפנים השונות) עם קולגות לעבודה שיוצא לי לפגוש, במקרה הטוב, פעם בשנה ומשתתפי הכנס הרבים (כמה מהם אפילו מישראל) שתמיד נחמד לקבל מהם פידבק על מה שאתה עושה (טוב לא תמיד, אבל לרוב).

השנה, בניגוד לשנים קודמות, מישהו אפילו שאל אותי שאלת Cloud במסגרת Meet the team, בו ניתנת לקהל הזדמנות לשאול את הצוות של Zend כל שאלה שהם רצו לשאול ולא היה להם את מי. רוב השאלות הופנו ל – Matthew, מוביל הפיתוח של Zend Framework, שהיה הכוכב האמיתי של הערב והוכיח לנו עד כמה הפרויקט, שבראשו הוא עומד, פופולרי בקרב מפתחי PHP.

Meet the Team - הצוות של Zend על הבמה

The Zend Team on Stage - Copyrights Rob Allen - akrabat

ומכיוון שהיה מדובר על הערב האחרון בכנס ובר פתוח שעמד בסוף האולם, היה גם משחק שתיה. כל פעם שמישהו אמר את המילה Cloud או Mobile (כמו שאפשר לתאר, הן נאמרו לא מעט בכל ימי הכנס), כולם צעקו Drink! והלכו לקחת עוד בירה…

אז זה היה עוד ZendCon מוצלח. להתראות בשנה הבאה.

אודות הכותב

בועז זינימן
Principal Developer Advocate ב – AWS. לפי שהצטרף ל – AWS שימש כדירקטור בכיר לאסטרטגיית Cloud בחברת התוכנה Rogue Wave Software אשר רכשה את Zend Technologies ב – 2015. בעשור האחרון ניהל את הצוותים הטכנולוגיים ב – Zend, כולל תיכנון ופיתוח כל מערכות ה – Web, פתרונות Hosting, אסטרטגיית IT ותשתיות. לפני שהצטרף ל – Zend, במהלך 15 השנים האחרונות, ניהל צוותי פיתוח Web במספר חברות טכנולוגיה בישראל. מתמחה בעיקר במחשוב ענן ובמערכות LAMP - Linux Apache MySQL PHP ובעל הסמכת ZCE - Zend Certified Engineer משנת 2005.