Oracle מגיעים לאמזון RDS

רבים ציפו חודשים להכרזה הזאת של אמזון ואף אחד לא ממש הופתע מהמייל שהגיע מוקדם יותר השבוע, המכריז על זמינות מיידית של שרת הנתונים של Oracle, בסביבת בסיסי הנתונים המנוהלת של אמזון – RDS.

מה זה RDS?

RDS הן ראשי תיבות של Relational Database Service, והינו אחד השרותים של הענן של אמזון, המאפשר הקמה וניהול של בסיסי נתונים (עד היום MySQL בלבד) בצורה מהירה ופשוטה, תוך תמיכה בכל המודלים המוכרים של AWS (גיבוי, ניהול מרכזי, תשלום לפי שימוש וכו’).

המאפיינים העקריים של השרות הם יכולת להרים שרת בסיס נתונים במספר פעולות פשוטות, כולל הגדרה של מרכיבים “מסובכים” כגון רפליקציה (כולל רפליקציה בין Availability Zones שונים ויצירת בסיסי נתונים לקריאה בלבד על מנת לתמוך באפליקציות עם דרישות DB גבוהות), גיבוי אוטומטי ו – API המאפשר לנהל RDS בצורה אוטומטית לחלוטין, מתוך אפליקציות שנכתבו לשם כך. RDS מתומחר בצורה דומה מאד ל – EC2 ומאפשר לבחור את עוצמת המכונה שתריץ את השרות (בהתאם לעומס ולביצועים הדרושים), החל ממכונה קטנה של פחות מ – 2GB זיכרון ועד 68GB זיכרון.

Oracle מצטרפים לחגיגה

כאמור RDS היה מוגבל עד לפני מספר ימים ל – MySQL בלבד, אך החל מהיום ניתן להריץ בסביבה זו שלושה סוגים שונים של Oracle 11g, בהם Standard Edition One הבסיסי, Standard ו – Enterprise. כל הגרסאות נתמכות רשמית על ידי Oracle כך שאם יתגלו בעיות, יש למי לפנות ו – Oracle עובדו יחד עם אמזון על מנת לאפשר שרות זה.

בנוסף לשרות הבסיסי של שרת Data Base של Oracle, מציע RDS מספר מאפיינים נוספים שאמורים לעשות לנו את החיים מאד קלים:

  • הגדרות מובנות – מי שיצא לו לעבוד עם Oracle יודע שעל מנת להוציא ביצועים סבירים מבסיס נתונים זה, צריך DBA שממש יודע את העבודה. RDS דואגים לסט הגדרות בסיסי, המאפשר להתחיל להשתמש במערכת מיידית ללא כל הגדרות. אם בכל זאת צריך לשנות משהו, יש מספר כלים המאפשרים זאת.
  • גיבויים אוטומטיים ו – Snapshots – אמזון ישמרו בצורה אוטומטית גיבויי Point in time של בסיס הנתונים וקבצי ה – Log. בנוסף, יכול כל משתמש לבצע Snapshot בכל רגע נתון, לשמור אותו לזמן בלתי מוגבל ולהעלות שרת חדש על בסיס אותו Snapshot (מעולה ל – Rollback בזמן עידכוני מבנה בסיס נתונים ו – QA).
  • Auto Scaling – המערכת של RDS יודעת בלחיצת כפתור (או קריאת API) להגדיל את המשאבים המוקצים לשרת (זיכרון וכח עיבוד). כל התהליך לוקח דקות ספורות ולא מצריך הורדה של המערכת (וכמובן יכול להתבצע לכיוון השני – הקטנת המשאבים). לא רק זיכרון וכח עיבוד ניתנים להגדלה, אלא גם שטח הדיסק המוקצה לשמירת הנתונים יכול לגדול בלחיצת כפתור.
  • עדכוני תוכנה אוטומטיים – RDS ידאג לכל עדכוני התוכנה של המערכת ללא צורך בהתערבות של המשתמש.
  • שרותי ניתור – אמזון מספקת שרותי ניתור לשרת ה – DB על ידי מערכת CloudWatch ללא תשלום נוסף.

מה עושים עם הרישוי של Oracle

משתמשי Oracle יודעים שהרישוי של Oracle הוא לא דבר קל להתמודד איתו. החל מהספגטי של גרסאות, תוספים, תצורות חומרה וכו’ ועד המחירים, המאד לא זולים, של המערכת. בעוד שאין לאמזון כוונה להוזיל לכם את עלויות הרישוי של Oracle, שרותי RDS ל – Oracle יופעלו בשני מודלדים של רישוי, מה שאמור להקל לפחות על חלק ממשתמשי ה – Low End.

משתמשי Standard Edition One יוכלו לבחור מבין שתי תצורות רישוי – License Included, בה התשלום על הרשיון הוא חלק משרות ה – RDS (ומייקר אותו בבין 5-80 סנט לשעה, תלוי בסוג חומרה) או Bring-Your-Own License, שיטה בה הלקוח דואג לרישוי ובאחריותו המלאה לעמוד בכל התנאים (הלא פשוטים) של Oracle לגבי גרסת התוכנה והתאמתה לחומרה. על מנת “להקל” על המשתמשים, פירסמה Oracle הנחיות לשימוש ברשיונות שלה בסביבת AWS.

למשתמשי Standard Edition ו – Enterprise Edition יש את האפשרות להשתמש בשיטת הרישוי של Bring-Your-Own-License בלבד.

כמה זה עולה לנו?

סוגי השרתים המוצעים ללקוחות Oracle RDS זהים כמעט לחלוטין לשרתים המוצעים ללקוחות MySQL (למעט Extra Large DB Instance שמשום מה זמין ללקוחות MySQL בלבד). המחירים (למעט תוספת הרישוי במודל License Included) זהים לחלוטין ונעים בין $0.11 ל – $2.60 לשעה בהתאם לסוג המכונה. לעלויות אלו יש להוסיף את עלויות שטח האיחסון ($0.10 לכל GB של מידע) ועלות I/O (שוב $0.10 לכל מליון בקשות).

מה יהיה עם רפליקציה?

אחד היתרונות הגדולים של MySQL RDS היא יכולת הרפליקציה הפשוטה להפליא שלו. המערכת של אמזון מאפשרת ללקוח לבנות מערכת בסיסי נתונים מסונכרנת לחלוטין, בין מספר בסיסי נתונים ואף לשמור אותם ב – Availably Zones שונים, על מנת להגדיל את שרידות המערכת. בנוסף, יכול המשתמש להגדיר בסיסי נתונים מסוג Read Replicas אשר משמשים לקריאה בלבד, על מנת לאפשר גדילה מהירה של מערכות ללא המורכבות של כתיבה במקביל למספר בסיסי נתונים.

האם Oracle RDS יכולים להציע את אותו השרות?  לא ממש (או לפחות לא בנתיים על פי אמזון – Replication Coming Soon). רפליקציה ב – Oracle היא עסק מורכב ולמרות שיש ל – Oracle כלים לרפליקציה ו – Clusters דוגמת RAC – Real Application Cluster, הם לא זמינים לכל הגרסאות ולא פשוטים לתפעול כלל. לא ברור עדיין איך אמזון מתככנים לפתור בעיה זו, אבל ללא פיתרון, עושה רושם ש – Oracle RDS עדיין לא ממש בשל ל – Production אמיתי.

 

מהיום יש אפשרות פשוטה להריץ בסיס נתונים של Oracle, מבלי לשכור DBA (אחד לפחות) ולשלם ל – Oracle אלפי דולרים מראש על הרשיון. אם עד היום חשבתם ש – Oracle יכול להוות פתרון עבורכם, אבל חששתם (בצדק מסויים) מהכאב ראש הכרוך בהליכה לכיוון זה, אמזון יעשו לכם את החיים הרבה יותר קלים, לפחות בשלבים הראשונים. אם אתם מחפשים תחליף לחוות שרתי ה – RAC שלכם ב – Production, אולי כדאי שתחכו עוד קצת.

 

אודות הכותב

בועז זינימן
Principal Developer Advocate ב – AWS. לפי שהצטרף ל – AWS שימש כדירקטור בכיר לאסטרטגיית Cloud בחברת התוכנה Rogue Wave Software אשר רכשה את Zend Technologies ב – 2015. בעשור האחרון ניהל את הצוותים הטכנולוגיים ב – Zend, כולל תיכנון ופיתוח כל מערכות ה – Web, פתרונות Hosting, אסטרטגיית IT ותשתיות. לפני שהצטרף ל – Zend, במהלך 15 השנים האחרונות, ניהל צוותי פיתוח Web במספר חברות טכנולוגיה בישראל. מתמחה בעיקר במחשוב ענן ובמערכות LAMP - Linux Apache MySQL PHP ובעל הסמכת ZCE - Zend Certified Engineer משנת 2005.