יותר מעונן, פחות חלקית – תחזית לשנה הבאה

בימים האחרונים נכתב המון חומר שמסכם את 2010 בתחום הענן (ובכלל עונת הסיכומים בכל תחום בעיצומה) ולא פחות נכתב על מה שמצפה לנו בשנה הבאה.

אין ספק ש – 2010 היתה שנת ה- Cloud (או אולי זאת כבר היתה 2009?). עשרות חברות חדשות פרחו בתחום, מציעות מגוון עצום של פתרונות טענולוגייה ושרותים שונים. לקראת סוף השנה ראינו את תחילת הטירוף של הרכישות (Heroku, Makara, CloudKick ועוד) וכל הענקים (Oracle, SFDC, Amazon וכו’) מציעים שרותי Cloud חדשים או פשוט רוכשים חברות מכל הבא ליד.

2011 הולכת להיות מאד מעניינת בלי שום ספק. בקצב שעולם מחשוב הענן מתקדם, אנחנו הולכים להיות עדים (או לקחת חלק) למהפכות לא קטנות בתחום זה. קיימות המון תחזיות, ראליות וראליות פחות, ברחבי הרשת, ואני הייתי רוצה להתמקד בכמה שלדעתי יהיו הבולטות ביותר בשנה הבאה.

  • רכישות רכישות רכישות – ראינו את תחילת הגל בסוף 2010 ואני חושב שזאת רק ההתחלה. עדיין לא הייתי קורא לזה “בועת ענן” אבל אנחנו עוד נשמע את המונח הזה (ותזכרו איפה ראיתם אותו לראשונה). כל חברת טכנולוגיה נמצאת כיום במרוץ Cloud, בחלק מהמקרים בתחום הפעילות העיקרי של החברה ואחרים רק כי חשוב להיות בתחום. חברות שמפתחות ישקיעו יותר בפיתוח וחברות שאין להן בעיית מזומנים יקנו מכל הבא ליד.
    להערכתי רוב הרכישות יתמקדו בתחומים המוזכרים בסעיפים הבאים אבל חשוב לציין גם את תחום ה – PaaS – Platform as a Service, על מנת להקל על משתמשים את השימוש בפלטפורמות ענן שונות.
  • שרותי רשת – אחד התחומים שעדיין לא זכו ממש לטיפול, בכל מה שקשור לתשתיות ענן, הוא תחום הרשת. השרותים המוצעים כיום מוגבלים מאד ולא עומדים בקצב הפיתוח הטכנלוגי של רכיבים אחרים. באתר הקהילה של Oreilly, מפרסם George Reese מאמר מצויין על מה צפוי בתחום זה בשנה הבאה. אני מאמין ש – AWS הולכים להיות המובילים העקריים של שינויים אלו, בעיקר בגלל העובדה שיש להם את הענן הגדול והפופולרי ביותר והדרישה מגיעה מהלקוחות, שעושים שימושים יותר ויותר מתקדמים בתשתית שלהם.
  • בסיסי נתונים – כבר היום שוק הפתרונות לבסיסי נתונים בענן לוהט. כמה וכמה סטארטאפים (חלקם ישראליים) מפתחים פתרונות לאחת מהבעיות היותר גדולות הקיימות בתחום. היכולות של מחשוב ענן לגדול בצורה פשוטה (Scalability & Elasticity), בהתאם לעומס המופעל על המערכת הוא אתגר גדול מאד בתחום בסיסי הנתונים. כיום, ניתן מאד בקלות להוסיף מכונות ל – Cluster קיים אבל רוב האפליקציות דורשות בסיס נתונים, בנוסף לשרתי האפליקציה. כאשר מוסיפים שרתי אפליקציה, בעקבות עומס על המערכת, העומס בסופו של דבר עובר לבסיס הנתונים ולחלק את העומס על מספר בסיסי נתונים הוא משימה לא כל כך פשוטה. האתגר המרכזי הוא לשמור על עקביות הנתונים (Data Consistency) ולוודא שכל השרתים מחזיקים את אותו המידע ולא מפריעים ודורסים אחד את השני.
    זהו אתגר לא קטן וכבר כיום יש מספר פתרונות ברמת Beta (או פחות מזה) לבעיה זו ונראה כי תחום זה יהיה עוד יותר חם בשנה הבאה.
  • שרותי ענן ללקוחות פרטיים – כולנו משתמשים ב – Gmail כבר שנים, בלי בכלל לדעת שקוראים לזה Cloud, אבל מרבית השימוש בשרותי Cloud מתבצע כיום על ידי ארגונים. החל מאפליקציות (SaaS) כגון SalesForce דרך שימוש בתשתיות של Amazon וספקי IaaS אחרים שרותי Cloud חדרו יפה לארגונים, אך עדיין לא למשתשי הקצה הבתיים.
    ההשקעה של Microsoft, Oracle ו – Google בשרותי ה – Office שלהם (בשמות השונים) ו – Chrome OS הם יריית הפתיחה במלחמה על הלקוח הבייתי והשימוש שלו בשרותי ענן.

אין ספק שיש למה לצפות – שנה טובה!

אודות הכותב

בועז זינימן
Principal Developer Advocate ב – AWS. לפי שהצטרף ל – AWS שימש כדירקטור בכיר לאסטרטגיית Cloud בחברת התוכנה Rogue Wave Software אשר רכשה את Zend Technologies ב – 2015. בעשור האחרון ניהל את הצוותים הטכנולוגיים ב – Zend, כולל תיכנון ופיתוח כל מערכות ה – Web, פתרונות Hosting, אסטרטגיית IT ותשתיות. לפני שהצטרף ל – Zend, במהלך 15 השנים האחרונות, ניהל צוותי פיתוח Web במספר חברות טכנולוגיה בישראל. מתמחה בעיקר במחשוב ענן ובמערכות LAMP - Linux Apache MySQL PHP ובעל הסמכת ZCE - Zend Certified Engineer משנת 2005.