שני כנסים, שני עולמות, ענן אחד

נובמבר היה חודש עמוס במיוחד. הוא התחיל בנסיעה לקליפורניה, על מנת להשתתף (ובפעם הראשונה גם לדבר) ב – ZendCon. אני לא הולך לדבר פה על הכנס של Zend (שאגב היה מאד מוצלח) אלא על כנס מקביל בו לקחתי חלק באותו מקום – CloudExpo ועל כנס שהתרחש שבועיים מאוחר יותר CloudCon.

CloudExpo הוא כנס גדול. כמה גדול? המארגנים טוענים שנרשמו אליו 10,000 משתתפים וגם אם המספר הזה מוגזם ב – 50%, הוא עדיין כנס גדול. רק לשם הדגמה, באולם הראשי, שבו התכנסו כל באי הכנס ל – Keynotes השונים, היתה שורת מסכי וידאו ורמקולים באמצע האולם (בנוסף לקדמיים), על מנת שהצופים בחלק האחורי של האולם יוכלו לראות ולשמוע משהו. הכנס נערך במרכז הכנסים של Santa Clara בקליפורניה וכלל שלושה ימים של הרצאות, סדנאות מקצועיות ותערוכה באולם שגודלו כגודל מגרש כדורגל.
בנוסף לכנס המרכזי, היו במקביל לכנס זה מספר כנסי משנה ואני לקחתי חלק ב – RightScale User Conference שהיה מאד מעניין (ואני אכתוב על RightScale בהזדמנות אחרת).

הדבר המרשים ביותר ב – CloudExpo היתה התערוכה. היא התחלקה ל”ענקים” שקיבלו אזורי תצוגה של 50-100 מ”ר בקדמת האולם (ושם היו Microsoft, Oracle, CA, Navisite, RedHat ואחרים), בינוניים בחלק השני (VMware, RackSpace, Nirvanix) ועשרות חברות קטנות, חלקן מאד מאד צעירות בחלק האחורי של האולם. קצת הפתיע אותי ש – Amazon החליטו לשכור שטח תצוגה קטנטן, מה שמצביע אולי על ההרגשה ב – AWS שהם את שלהם עשו.

CloudCon היה הכנס הראשון של אנשים ומחשבים שהוקדש כולו לענן. הכנס היה כנס של יום אחד באווניו (אירפורט סיטי) והוא אחד הראשונים בישראל (וכנראה הגדול ביותר שהיה עד כה). קשה להעריך כמה משתתפים היו בכנס, אבל ההרגשה שלי היתה שיש יותר מציגים (במיוחד החברה בכתום של טריפל סי) מאשר משתתפים ובכל מקרה מדובר על כמה מאות בודדות. גם כאן היתה תערוכה אבל באמת שאין לי משהו מיוחד להגיד עליה.

הביקור ב – CloudCon, שבועיים אחרי הביקור שלי בקליפרניה, איפשר לי לעשות קצת השוואות בין שני עולמות ה – Cloud, הישראלי והאמריקאי.

תאוריה מול פרקטיקה

כאשר אנחנו עדיין עסוקים בדיון האם מחשוב ענן חשוב או לא, בצד השני של העולם עברו ליישום. בעוד אצלנו מנסים לשכנע את הלקוחות שהם חייבים Cloud (ולא כולם חייבים!), האמריקאים עברו ל”מה עושים עם זה” ובעיקר איך מתאימים את הטכנולוגיה הזאת לדפוסי שימוש שונים וארגונים שונים.
יצא לי לראות ולהיפגש עם חברות רבות שעוסקות בניהול “נכסי” ענן, אבטחה והצפנה והמון חברות הקשורות ל – Storage. לגבי האחרון, יש לי הרגשה שזה הלהיט האמיתי של מחשוב ענן לתקופה הקרובה. עולם ה – IT מתעסק היום עם כמויות אדירות של נתונים הדורשים יותר ויותר שטח דיסק ונגישות משופרת והפתרונות המפותחים כיום הופכים ליותר ויותר מגובשים, מאובטחים וזמינים.

הסטארטפים שולטים

שתי זויות מענינות על סטארטפים בתחום ה – Cloud. קודם כל הם הלקוחות הראשיים. חברות גדולות (ולא רק בארץ) עדיין לא החליטו איך לשלב Public Cloud כחלק ממערך המיחשוב. חלקם משקיעים המון ב – Private Cloud, זאת בעיקר בגלל אתגרי אבטחה ורגולציה (אני חושב שהשני מורכב הרבה יותר) ועושים בעיקר נסיונות עם AWS, ברוב המקרים ברמת הצוות הבודד ולא כאסטרטגיה. מהצד השני, נראה כי סטארטאפ לא יכול להתקיים היום ללא תשתית ראשית מבוססת Cloud. חלק מדוברי ההון סיכון במסגרת CloudCon אף ציינו שזה הסטנדרט כיום בחברות הפרוטפוליו שלהם.
מהצד השני, למרות שליטה של ענקים דוגמת Amazon, Microsoft או RackSpace בצד התשתית (IaaS), בכל מה שקשור לפלטפורמות, אפליקציות וכלים, אין כמעט נוכחות של חברות הענק. הם שם בבאזוורדס (באז או לא באז) אבל מי שמוביל הם הסטארטפים וכמה עשרות כאלו הציגו רעיונות די מרשמים במהלך CloudExpo.

באז או לא באז

ההרגשה בישראל (וזאת לא היתה הפעם הראשונה שאני נתקבל בזה) היא ש – Cloud הוא הבאזוורד הכי חשוב כיום (והוא אפילו לא של 3 אותיות) ואין חברת טכנולוגיה שיכולה להתקיים בלי לכלול את המילה Cloud באסטרטגיה שלה. חלק לא קטן מהמציגים (חלקם חברים טובים אגב), החליטו להציג בכנס בגלל הבאז. חלק מהחברות אפילו לא טרחו ליצר תוכן שקשור ל – Cloud וחלקן מבלבלות (בכוונה או מחוסר ידיעה) בין Cloud לבין דברים אחרים. אני לא חושב שבארה”ב המצב הוא שונה מהותית (מבחינת רמת הבאז) אבל הם לפחות מתאמצים להיות רלבנטיים.

שכונה

לא רוצה להרחיב על זה את הדיבור ותוך כדי הכנס יצא לי טוויט ספונטני, שאני חושב שרבים הסכימו איתו, אבל CloudCon הרגיש מאד מזרח תיכוני :-), אבל יכול להיות שזה היופי כאן.

לסיכום, אני אישית למדתי לא מעט בחודש האחרון ונחשפתי להמון דברים חדשים. אני כבר מחכה להזדמנויות הבאות (בארץ או בחו”ל) ללמוד עוד על תחום מרתק זה. בסופו של יום (או חודש), קליפוקניה וישראל הולכות לאותו כיוון, גם אם לא באותו הקצב.

אודות הכותב

בועז זינימן
Principal Developer Advocate ב – AWS. לפי שהצטרף ל – AWS שימש כדירקטור בכיר לאסטרטגיית Cloud בחברת התוכנה Rogue Wave Software אשר רכשה את Zend Technologies ב – 2015. בעשור האחרון ניהל את הצוותים הטכנולוגיים ב – Zend, כולל תיכנון ופיתוח כל מערכות ה – Web, פתרונות Hosting, אסטרטגיית IT ותשתיות. לפני שהצטרף ל – Zend, במהלך 15 השנים האחרונות, ניהל צוותי פיתוח Web במספר חברות טכנולוגיה בישראל. מתמחה בעיקר במחשוב ענן ובמערכות LAMP - Linux Apache MySQL PHP ובעל הסמכת ZCE - Zend Certified Engineer משנת 2005.